– Skaperne av «Uncharted», «Heavy Rain» og «The Walking Dead» burde lage film i stedet

3. november 2015 23:38

(PressFire.no): I forbindelse med spillkonferansen PAX 2015 i Australia skal den respekterte skaperen av blant annet «Deus Ex»-serien, Warren Spector, brukt «Uncharted», «Heavy Rain» og «The Walking Dead» som eksempler på spill som ikke utnytter mediets potensial.

Ifølge nettsiden powerupgaming.co.uk oppfordret han skaperne til å tenke på spill som spill, og ikke interaktive filmer.

«Uncharted 4: A thief's end».

Spesielle egenskaper i spill

Han skal dratt fram at egenskapene i spill kontra andre medier og nevnt spesielt det å kunne ta noen med inn i opplevelsen, deltagelse og få tilbakmelding .

Poenget hans er at det interaktive elementet gjør at spillet blir en toveiskommunikasjon og derfor også en kreasjon hvor spilleren også er med på å skape spillet.

Målet må være å gi spilleren mest mulig innflytelse på spillet for at man skal få uttrykke seg.

Han deler videre inn spill i tre kategorier, hvor «Uncharted»-serien er på bunnen med liten evne til å uttrykke seg.

– Det er ikke det at disse spillene er dårlige, men de begrenser mulighetene dine til å interagere med spilluniverset. Historien kan utfolde seg sånn som historiefortelleren vil at den skal utfolde seg.

 Du har svært begrenset mulighet til å uttrykke deg; det handler bare om hvordan du gjennomfører en predefinert vei for å komme til neste plottpoeng.

Likevel innrømmer han at spillet har en flott historie.

 En bedre historie enn jeg noensinne kommer til å fortelle i et spill, men det er ikke spillerens historie, det er ikke din historie.

Dette er ikke første gang Spector ber skaperne om å slutte å lage interaktive filmer - på GDC i San Francisco i 2013 snakket han om det samme temaet.

Dilemma i «The Walking Dead».
Dilemma i «The Walking Dead».

Interessante valg, men de er forhåndsbestemte

Spector er mer positiv til «The Walking Dead»

 Jeg elsker «The Walking Dead», men valgene du tar; og de er interessante valg, men de er designerdrevet.

– Hvert valg du tar i et slikt spill er skrevet i et manus og skrevet av en designer, og konsekvensene av valget er bestemt av utviklerne. Det er veldig begrenset som spilleren egentlig kan gjøre.

Likevel anser Spector det for å være spill med middels muligheter for å uttrykke seg selv.

«Heavy Rain».

Fem manus i ett

Det gjelder også «Heavy Rain», som han anser for å være en fantastisk opplevelse. Også her påpeker han at det har en historie han selv ikke kunnet skrevet.

 Men de forteller bedre historier fordi ingen spiller kommer til å gjøre noe overraskende eller noe som ikke er tilsiktet. De er bare rundt fem filmmanus som er slått sammen, og du bare plukker manuset du forteller fra.

Spector mener at denne typen opplevelsen like gjerne kunne vært filmer, og at de som lager sånne spill burde skifte uttrykksform.

Ifølge veteranen er «Dishonored», «Fallout», «Deus Ex: Human Revolution» og «The Sims» gode eksempler på spill hvor man har gode muligheter til å uttrykke seg, eller å skape sin egen historie.

«Uncharted»-skaperne lytter

Naughty Dog har fått med seg kritikken og kommenterer at en av de spennende tingene med bransjen er nettopp muligheten til å lage forskjellige opplevelser.

– Det er flott å høre denne typen kritikk av alle typer spill, fordi folk begynner å lage spill som lar deg utforske alle typer sjangere, forteller Arne Meyer og fortsetter.

 Jeg tror folk virkelig begynner å tenke på denne typen ting - på hva mer spill kan gjøre – fordi det finnes masse spill der ute som appellerer til forskjellige sjangere og spillestiler, og jeg tror at det er det som er spesielt med bransjen akkurat nå.

Meyer avslører også at Warren Spector har vært innom studioet både under utviklingen av «Uncharted» og «The Last of Us» for å gi råd.

«Epic Mickey 2: The Power of Two».

Gikk på smell

Warren Spector er mannen bak flere banebrytende spill, som «Deus Ex, «System Shock», «Wing Commander» og «Thief».

Han er også kjent for sin store kjærlighet til Disney og er kjent for «Epic Mickey», som til slutt ble en gigantisk fiasko og slutten for studioet hans Junction Point.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3