«Red Dead»-sjefen: - Forventer ikke at alle skal jobbe slik

Fikk hard kritikk etter å ha fortalt om 100-timers arbeidsuke.

16. oktober 2018 15:48
Rockstar-sjef Dan Houser.

(PressFire.no): Det var i et intervju med Vulture at Rockstar-toppsjef Dan Houser kunne skryte av enorme tall for spillet – som at det har 500 000 dialoglinjer og 1200 personer var hyret inn som skuespillere.

Men som en del bet seg merke i, kunne også Rockstar-sjefen fortelle at de flere ganger i år har lagt ned 100 timer per uke.

Det høres langt fra sunt ut å jobbe over 14 timer daglig (inkludert søndag), men slike «crunch»-perioder – altså perioder hvor folk jobber svært mye – har lenge vært symptomatisk for bransjen.

Nå har Houser prøvd å forklare litt nærmere hva han mente, og i en uttalelse til Kotaku skriver han at han bare mente et knippe sjefer i selskapet, inkludert han selv.

- Det virker å være litt forvirring etter intervjuet, skriver Houser.

- Poenget jeg prøvde å få frem i artikkelen var i forbindelse med hvordan det narrative og dialogen i spillet ble til, ikke om de forskjellige prosessene i resten av utvikler-teamet.

Houser skriver videre at det var fire personer, de ansvarlige for manusforfatterne, som jobbet hundretimersuker i en periode på tre uker for å få ferdig siste rest.

- Etter så mange år for å få ting organisert og klart på dette prosjektet, så trengte vi det for å sjekke og gjøre ferdig alt.

Han utdyper videre at de «åpenbart» ikke forventer at noen andre jobber på denne måten, men skriver riktignok at det finnes individer i selskapet som selv velger å jobbe flere timer enn andre.

- Den ekstra ytelsen er et valg, og vi spør eller forventer ikke at noen skal jobbe meIngen, verken senior- eller junior-ansatt, blir noen gang tvunget til å jobbe så hardt.

I sosiale medier har flere pekt til at det hele minner veldig om en lignende situasjon i 2010, der Rockstar ble hudflettet i et åpent brev, sendt fra utviklernes bedre halvdeler.

Crunch-perioden til det originale «Red Dead Redemption» innebar så mye arbeid og så lite fritid for utviklerne at flere ble depressive, og minst én fortalte om selvmordstanker, ifølge brevet.

- Det har blitt vanlig å jobbe tolv timer hver dag, inkludert lørdag, uavhengig om oppgavene til den enkelte allerede er unnagjort, står det i brevet – som avsluttet med å true med søksmål om ting ikke ble bedre.

Det er derimot uvisst om det faktisk ble bedre, og folk er neppe særlig klokere etter Housers uttalelser.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3