Annonse
Annonse
«Red Dead»-sjefen: - Forventer ikke at alle skal jobbe slik
Fikk hard kritikk etter å ha fortalt om 100-timers arbeidsuke.

«Red Dead»-sjefen: - Forventer ikke at alle skal jobbe slik

Fikk hard kritikk etter å ha fortalt om 100-timers arbeidsuke.
11:55
15:48
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
15:48
11:55
Rockstar-sjef Dan Houser.

(PressFire.no): Det var i et intervju med Vulture at Rockstar-toppsjef Dan Houser kunne skryte av enorme tall for spillet – som at det har 500 000 dialoglinjer og 1200 personer var hyret inn som skuespillere.

Men som en del bet seg merke i, kunne også Rockstar-sjefen fortelle at de flere ganger i år har lagt ned 100 timer per uke.

Det høres langt fra sunt ut å jobbe over 14 timer daglig (inkludert søndag), men slike «crunch»-perioder – altså perioder hvor folk jobber svært mye – har lenge vært symptomatisk for bransjen.

Nå har Houser prøvd å forklare litt nærmere hva han mente, og i en uttalelse til Kotaku skriver han at han bare mente et knippe sjefer i selskapet, inkludert han selv.

- Det virker å være litt forvirring etter intervjuet, skriver Houser.

- Poenget jeg prøvde å få frem i artikkelen var i forbindelse med hvordan det narrative og dialogen i spillet ble til, ikke om de forskjellige prosessene i resten av utvikler-teamet.

Houser skriver videre at det var fire personer, de ansvarlige for manusforfatterne, som jobbet hundretimersuker i en periode på tre uker for å få ferdig siste rest.

- Etter så mange år for å få ting organisert og klart på dette prosjektet, så trengte vi det for å sjekke og gjøre ferdig alt.

Han utdyper videre at de «åpenbart» ikke forventer at noen andre jobber på denne måten, men skriver riktignok at det finnes individer i selskapet som selv velger å jobbe flere timer enn andre.

- Den ekstra ytelsen er et valg, og vi spør eller forventer ikke at noen skal jobbe meIngen, verken senior- eller junior-ansatt, blir noen gang tvunget til å jobbe så hardt.

I sosiale medier har flere pekt til at det hele minner veldig om en lignende situasjon i 2010, der Rockstar ble hudflettet i et åpent brev, sendt fra utviklernes bedre halvdeler.

Crunch-perioden til det originale «Red Dead Redemption» innebar så mye arbeid og så lite fritid for utviklerne at flere ble depressive, og minst én fortalte om selvmordstanker, ifølge brevet.

- Det har blitt vanlig å jobbe tolv timer hver dag, inkludert lørdag, uavhengig om oppgavene til den enkelte allerede er unnagjort, står det i brevet – som avsluttet med å true med søksmål om ting ikke ble bedre.

Det er derimot uvisst om det faktisk ble bedre, og folk er neppe særlig klokere etter Housers uttalelser.

Se alle Rad Crew-artikler (og podcaster) på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Mer om:
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

«Red Dead»-sjefen: - Forventer ikke at alle skal jobbe slik

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum