Raser mot «Call of Duty»-stunt: Orkestrerte falskt terrorangrep

1. oktober 2015 14:09

(PressFire.no): Som opptakt til lanseringa av «Call of Duty: Black Ops III» i november, ville kanskje Activision prøve å få fram at spillet har en viss relevans i forhold til nyhetsbildet i dag – selv om historien er lagt til fremtida?

Spillutgiveren serverte nyheter om et terroranslag i Singapore. Et som aldri fant sted.

En av de første dramatiske meldingene.
(Bilde: Call of Duty, Twitter).

Ble nyhetsformidler

For anledningen hadde den offisielle Twitter-kontoen til «Call of Duty» endret navn og utseende. I stedet for å flagge tydelig at dette var propaganda med smakebiter fra historien til «Black Ops III», kamuflerte Activision det som en «current news aggregate» og slang på «vi serverer deg ekte nyheter» i innpakninga.

Så begynte de å liverapportere om et falskt terrorangrep gjennom et tjuetalls meldinger, etter først å ha meldt fra et moteshow i Milano – kanskje for å etablere troverdighet som nyhetskilde?

Eksplosiv reklame?

Dette vakte selvsagt oppsikt. Det gikk nemlig en stund før «Call of Duty»-navnet var byttet tilbake, og bildene fra spillet var til forveksling like det vi ser fra krigsherjede områder og reelle terroraksjoner.

I over to og en halv time «liverapporterte» Twitter-kontoen om dramatiske hendelser.

Meldingene gikk blant annet ut på at det var registrert store eksplosjoner i havneområdet i Singapore.

Senere gikk det ut beskjed om at myndighetene hadde erklært unntakstilstand og at innbyggere var i ferd med å bli evakuert.

Games Radar har lagt ut alle meldingene i kronologisk rekkefølge.

Holdt maska i fire og en halv time

Flere Twitter-brukere reagerer sterkt på denne måten å drive reklame for spillet på.

En sarkastisk kommentar først:

Liverapportere om et falskt terrorangrep, og det i dagens klima – hva kunne egentlig gå galt?

– Det har vært for mange liknende tragedier i det siste til at dere kan leke med dette på måten dere gjør, reagerer en annen.

Det er også eksempler på dem sier de ikke vil kjøpe «Call of Duty: Black Ops III» etter dette.

Til slutt begynte «Call of Duty»-bakmennene å anerkjenne hvem de representerte og hva disse meldingene egentlig handlet om – fire og en halv time etter den første meldinga om «terrorangrepet» mot Singapore.

En titt inn i fremtida

Først kom den kjente logoen og navnet på spillserien på plass igjen på Twitter-kontoen.

Den eneste meldinga lagt ut da PR-stuntet ble avblåst lyder:

Dette var en titt inn i fremtida til historien i «Black Ops III».

Spillet kommer ut til pc og to generasjoner PlayStation og Xbox. Til PS3 og Xbox 360 er historiebiten skrelt bort

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3