Annonse

Pro Evolution Soccer 2014

Ikke helt klar for å kalles en comebackkonge.

Pro Evolution Soccer 2014

Ikke helt klar for å kalles en comebackkonge.
3:57
10:27
Utvikler
Konami
Utgiver
Konami
Slippdato
20. september 2013
Plattformer
Windows, PlayStation 3, PSP, PlayStation 2, Xbox 360, 3DS
Annonse
10:27
3:57
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.

(PressFire.no): «Pro Evolution Soccer»-serien («PES») har fått et stempel som den tenkende manns fotballspill. 

Fotballspillet for den som sitter tweedkledd og piperøkende i kollokviegrupper for å diskutere strategier ved corner, og for den som setter mer pris på å forstå hvorfor man tapte 1-3 enn å valse over motstanderen. Der «FIFA» er billig kiosklektyre, er «PES» nobelprismateriale.

Vel, selv om spillet åpner med arien «Nessun dorma» («Ingen skal sove») er det er en sannhet med visse modifikasjoner.

Ja, «PES» har en helt annen tilnærming enn «FIFA». Og, ja, «PES» har en brattere læringskurve – det krever mer tålmodighet, mer planlegging, for at man skal kunne nyte spillet fullt ut. 

Staker ut egen kurs

Jeg er glad for at utvikler Konami ikke forsøker å kopiere EA Sports. De går sine egne veier, og etter noen år nede i en bølgedal tror japanerne mer og mer på sine egne ideer igjen.

Potensialet er atter en gang voksende. Årets utgave, «PES 2014», er imidlertid ikke helt der spillet bør være for virkelig å kunne kalles en comebackkonge. For selv om fotball også er frustrasjon, har «PES 2014» unødvendig mye av den. Frustrasjon som må slite på selv de mest tålmodige fotballgenier.

Jeg forstår, og setter stor pris på, ambisjonene til «PES 2014». Det skal utfordre deg som spiller, og krever at du faktisk investerer tid og trening for å få fullt utbytte. Tempoet er lavere enn i «FIFA», men detaljene i hva du kan gjøre er til gjengjeld flere og til dels mer gjennomførte. 

Hver touch, hver vending og hvert skuddforsøk har en mening – og lever sitt eget liv. Mulighetene ved gjennombruddspasning, frispark og skudd er flere og mer grafiske i sin fremtoning.

Variasjonen blir dermed stor og spillet mer uforutsigbart. Det er herlig å se noen av stjernene minne så veldig om seg selv (og da ikke bare utseende): Didier Drogbas voldsomme fysikk og kalkulerte berøringer, mens han holder motstanderen på en armlengdes avstand, Cristiano Ronaldos løpesett og skuddteknikk.

«PES 2014» er rett og slett dypt, det har flere lag i spillbarheten enn konkurrenten fra EA Sports. Spillet kommer til å fortsette å overraske lenge etter at «FIFA 14» har blitt lett å lese.

Likevel er ikke det nok til å utkonkurrere storebror. Nei, ikke ennå. For «PES 2014» er langt i fra perfekt. Problemene er små, men mange.

Inspirert av Bjarte Flem?

Jeg var inne på frustrasjon, og den har ikke bare rot i at spillet kan være utfordrende. Hva inn i granskauen er det målvaktene i dette spillet driver med? Har de mose under kontaktlinsene eller Zalo på hanskene? En tabbe i ny og ne er greit i et fotballspill, men i «PES 2014» virker det som om sisteskansene gjør de samme tabbene om og om igjen – med vilje!

En klassiker er når det skytes halvhardt fra skarp vinkel, da er ikke målvakten fremmed for å klaske den inn i eget nett – med den største selvfølge.

Jeg vil også gratulere en motstanderkeeper som kastet ballen til en av de tre motstanderne som sto mellom ham og hans egen forsvarsrekke. 

Keeperne er rett og slett for statiske og unaturlige i rollen.Dette henger delvis opp mot en kunstig intelligens som er fotballfaglig varierende. For å understreke dette har man offensive spillere som fører ball og er fullstendig uinteressert i sine omgivelser. En god, gammeldags ego, der spilleren heller går seg fast i en motstander enn å sende ballen videre. 

Du har også forsvarsspillere som står fryst i helt avgjørende situasjoner foran eget mål, de makter ikke reagere på eget initiativ.

Og det er en av spillets store svakheter. Man bygger så mye av suksessen på at du skal spille i et noe lavere tempo, og at du skal planlegge og ligge i forkant, at kravet om hurtige reaksjonsevner ikke gjelder. Det synes nærmest å være en mangel, det at man skal ta en avgjørelse på et millisekund. Da blir man selvsagt frustrert igjen, når du faktisk reagerer men at det ikke gir en belønning av noe slag. 

Fysisk utilstrekkelig

Jeg synes også samspillet mellom grafikkmotoren Fox og fysikkmotoren Havok har klare begrensinger, i hvert fall slik den brukes i dette spillet. Fysiske dueller fungerer bare middels. Selv om de er en forbedring fra tidligere utgaver, når ikke «PES 2014» konkurrenten til knehasene på dette området. 

Jeg klarer ikke helt å forelske meg i ballfysikken, heller. Det virker som lærkula er litt lettere enn den bør være, og har en noe tregere ferd gjennom luften enn den skal ha. Det er spesielt merkbart når det skytes, og gir en litt uggen følelse når man spiller.

Noe annet som føles feil er hvor utrolig mye fart spillere mister fra han er uten ball til ballen er i beina. Cristiano Ronaldo virker å miste halvparten på speedometeret akkurat i det han får kontroll på kula, og alle vet jo at det ikke stemmer overens med den ekte CR7. Ja, jeg forstår at dette gjøres av balanseringshensyn, men ekstreme eksempler som Ronaldo fremstår bare dumt.

Man blir da også frustrert (ja, igjen) av at spillere du styrer så soleklart skriptes ut av spill av enkelte finter fra den kunstige intelligensen. Da overkjøres jo din fotballforståelse totalt.

Som jeg nevnte i min «FIFA 14»-anmeldelse, foregår det viktigste i et fotballspill ute på det grønne gresset. Spillbarheten er kongen på haugen, og det gjelder selvsagt også for «PES 2014». 

Likevel, det skader ikke at alt rundt også er polert.

På dette området vil nok «PES»-serien aldri kunne ta igjen «FIFA», men det virker heller ikke som de gidder å prøve noe særlig.

Jeg har full forståelse for at det er vanskelig når EA Sports har sikret det seg meste av lisenser i all overskuelig fremtid, som blant annet betyr at Manchester United er det eneste engelske laget med ekte lagnavn i spillet. Men gjør da før søren mer ut av det dere faktisk har rasket til dere, Konami!

Perler for svin?

Når man har UEFA Champions League og UEFA Europa League, så er det synd at turneringene blir så avspist. Den er greit pakket inn, men det er alt. En slik turnering bør være en helaftens spillopplevelse med kul statistikk, nyhetssaker og infotickere som ruller over skjermen. 

Istedet snakker vi en halvgrei modus der nesten hver kamp går på generiske Konami Stadium og man eksempelvis ikke kommer inn i Europa League som tredjelag i gruppa Champions League-gruppa.

Slikt er detaljer, men det er summen av slike halvslappe detaljer som trekker ned. Hvorfor står det for eksempel «88m» (88 meter til mål) på grafikken når keeper tar et frispark fra egen 16-meter? Slik vitner bare om sløvhet rundt nettopp detaljer.

For altfor mye av det rundt er ved det gamle. Menyene er stygge som juling, lastetidene lange, musikken upassende og påtrengende, og kommentatorene i Jon Champion og Jim Beglin er fortsatt horrible.

Det er faktisk helt utrolig hvor lite timing, kløkt og innsikt de som prater over kampene har – her er forbedringspotensialet enormt!

Med så mange småting som går i mot, blir ikke et par nye muligheter når du skal velge taktikk og strategi og en lettere oppdatert Master League et veldig stort plaster på detaljsåret, Konami! Det hjelper heller ikke på at det har vært trøbbel rundt nedlastingen av filen som skulle oppdatere alle spillerstallene, slikt skaper friksjon.

Det er ganske tydelig at «PES 2014» er et PC-spill. Ja, kanskje det føles mer naturlig hjemme på den plattformen. På konsoll må konklusjonen være at spillet fortsatt har en vei å gå. 

Klare begrensninger

Jeg vet akkurat hva Konami prøver på, og jeg liker mye av det. Problemet er at det også er en del som skaper surmuling hos undertegnende.

For det er kult med et fotballspill som er dypere, som har flere muligheter ute på gresset for utvikling og progresjon. Likevel er det en myte at «PES»-serien er så mye mer komplett enn «FIFA»-serien når det kommer til det som skjer ute på gresset.

«PES 2014» viser nemlig klare begrensninger i lydbruk, visuelt utrykk, fysikk, kunstig intelligens og generell detaljfokus.

Når et spill starter med nevnte «Nessun Dorma», forplikter det. Ingen bør da heller sove hos Konami frem mot neste utgave av «Pro Evolution Soccer». For jeg er ganske sikker på at «PES 2014» er en liten mellomstasjon, nærmest et sparringsprosjekt, før neste generasjons konsoller skal tas med storm.

For det er mot Xbox One og PlayStation 4 fotballserien virkelig vil sette inn støtet, det er på de plattformene japanerne ønsker å redefinere hvordan man spiller fotball med fingrene.

Med «PES 2014» som en slags kladd lover i hvert fall det bra, meget bra.

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Utfordrende, dypt og uforutsigbarhet.
Negativt
Svakt detaljfokus, varierende kunstig intelligens, audiovisuelt kjedelig.
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Ikke helt klar for å kalles en comebackkonge.
Pro Evolution Soccer 2014
Mikael Harstad Groven

(PressFire.no): «Pro Evolution Soccer»-serien («PES») har fått et stempel som den tenkende manns fotballspill. 

Fotballspillet for den som sitter tweedkledd og piperøkende i kollokviegrupper for å diskutere strategier ved corner, og for den som setter mer pris på å forstå hvorfor man tapte 1-3 enn å valse over motstanderen. Der «FIFA» er billig kiosklektyre, er «PES» nobelprismateriale.

Vel, selv om spillet åpner med arien «Nessun dorma» («Ingen skal sove») er det er en sannhet med visse modifikasjoner.

Ja, «PES» har en helt annen tilnærming enn «FIFA». Og, ja, «PES» har en brattere læringskurve – det krever mer tålmodighet, mer planlegging, for at man skal kunne nyte spillet fullt ut. 

Staker ut egen kurs

Jeg er glad for at utvikler Konami ikke forsøker å kopiere EA Sports. De går sine egne veier, og etter noen år nede i en bølgedal tror japanerne mer og mer på sine egne ideer igjen.

Potensialet er atter en gang voksende. Årets utgave, «PES 2014», er imidlertid ikke helt der spillet bør være for virkelig å kunne kalles en comebackkonge. For selv om fotball også er frustrasjon, har «PES 2014» unødvendig mye av den. Frustrasjon som må slite på selv de mest tålmodige fotballgenier.

Jeg forstår, og setter stor pris på, ambisjonene til «PES 2014». Det skal utfordre deg som spiller, og krever at du faktisk investerer tid og trening for å få fullt utbytte. Tempoet er lavere enn i «FIFA», men detaljene i hva du kan gjøre er til gjengjeld flere og til dels mer gjennomførte. 

Hver touch, hver vending og hvert skuddforsøk har en mening – og lever sitt eget liv. Mulighetene ved gjennombruddspasning, frispark og skudd er flere og mer grafiske i sin fremtoning.

Variasjonen blir dermed stor og spillet mer uforutsigbart. Det er herlig å se noen av stjernene minne så veldig om seg selv (og da ikke bare utseende): Didier Drogbas voldsomme fysikk og kalkulerte berøringer, mens han holder motstanderen på en armlengdes avstand, Cristiano Ronaldos løpesett og skuddteknikk.

«PES 2014» er rett og slett dypt, det har flere lag i spillbarheten enn konkurrenten fra EA Sports. Spillet kommer til å fortsette å overraske lenge etter at «FIFA 14» har blitt lett å lese.

Likevel er ikke det nok til å utkonkurrere storebror. Nei, ikke ennå. For «PES 2014» er langt i fra perfekt. Problemene er små, men mange.

Inspirert av Bjarte Flem?

Jeg var inne på frustrasjon, og den har ikke bare rot i at spillet kan være utfordrende. Hva inn i granskauen er det målvaktene i dette spillet driver med? Har de mose under kontaktlinsene eller Zalo på hanskene? En tabbe i ny og ne er greit i et fotballspill, men i «PES 2014» virker det som om sisteskansene gjør de samme tabbene om og om igjen – med vilje!

En klassiker er når det skytes halvhardt fra skarp vinkel, da er ikke målvakten fremmed for å klaske den inn i eget nett – med den største selvfølge.

Jeg vil også gratulere en motstanderkeeper som kastet ballen til en av de tre motstanderne som sto mellom ham og hans egen forsvarsrekke. 

Keeperne er rett og slett for statiske og unaturlige i rollen.Dette henger delvis opp mot en kunstig intelligens som er fotballfaglig varierende. For å understreke dette har man offensive spillere som fører ball og er fullstendig uinteressert i sine omgivelser. En god, gammeldags ego, der spilleren heller går seg fast i en motstander enn å sende ballen videre. 

Du har også forsvarsspillere som står fryst i helt avgjørende situasjoner foran eget mål, de makter ikke reagere på eget initiativ.

Og det er en av spillets store svakheter. Man bygger så mye av suksessen på at du skal spille i et noe lavere tempo, og at du skal planlegge og ligge i forkant, at kravet om hurtige reaksjonsevner ikke gjelder. Det synes nærmest å være en mangel, det at man skal ta en avgjørelse på et millisekund. Da blir man selvsagt frustrert igjen, når du faktisk reagerer men at det ikke gir en belønning av noe slag. 

Fysisk utilstrekkelig

Jeg synes også samspillet mellom grafikkmotoren Fox og fysikkmotoren Havok har klare begrensinger, i hvert fall slik den brukes i dette spillet. Fysiske dueller fungerer bare middels. Selv om de er en forbedring fra tidligere utgaver, når ikke «PES 2014» konkurrenten til knehasene på dette området. 

Jeg klarer ikke helt å forelske meg i ballfysikken, heller. Det virker som lærkula er litt lettere enn den bør være, og har en noe tregere ferd gjennom luften enn den skal ha. Det er spesielt merkbart når det skytes, og gir en litt uggen følelse når man spiller.

Noe annet som føles feil er hvor utrolig mye fart spillere mister fra han er uten ball til ballen er i beina. Cristiano Ronaldo virker å miste halvparten på speedometeret akkurat i det han får kontroll på kula, og alle vet jo at det ikke stemmer overens med den ekte CR7. Ja, jeg forstår at dette gjøres av balanseringshensyn, men ekstreme eksempler som Ronaldo fremstår bare dumt.

Man blir da også frustrert (ja, igjen) av at spillere du styrer så soleklart skriptes ut av spill av enkelte finter fra den kunstige intelligensen. Da overkjøres jo din fotballforståelse totalt.

Som jeg nevnte i min «FIFA 14»-anmeldelse, foregår det viktigste i et fotballspill ute på det grønne gresset. Spillbarheten er kongen på haugen, og det gjelder selvsagt også for «PES 2014». 

Likevel, det skader ikke at alt rundt også er polert.

På dette området vil nok «PES»-serien aldri kunne ta igjen «FIFA», men det virker heller ikke som de gidder å prøve noe særlig.

Jeg har full forståelse for at det er vanskelig når EA Sports har sikret det seg meste av lisenser i all overskuelig fremtid, som blant annet betyr at Manchester United er det eneste engelske laget med ekte lagnavn i spillet. Men gjør da før søren mer ut av det dere faktisk har rasket til dere, Konami!

Perler for svin?

Når man har UEFA Champions League og UEFA Europa League, så er det synd at turneringene blir så avspist. Den er greit pakket inn, men det er alt. En slik turnering bør være en helaftens spillopplevelse med kul statistikk, nyhetssaker og infotickere som ruller over skjermen. 

Istedet snakker vi en halvgrei modus der nesten hver kamp går på generiske Konami Stadium og man eksempelvis ikke kommer inn i Europa League som tredjelag i gruppa Champions League-gruppa.

Slikt er detaljer, men det er summen av slike halvslappe detaljer som trekker ned. Hvorfor står det for eksempel «88m» (88 meter til mål) på grafikken når keeper tar et frispark fra egen 16-meter? Slik vitner bare om sløvhet rundt nettopp detaljer.

For altfor mye av det rundt er ved det gamle. Menyene er stygge som juling, lastetidene lange, musikken upassende og påtrengende, og kommentatorene i Jon Champion og Jim Beglin er fortsatt horrible.

Det er faktisk helt utrolig hvor lite timing, kløkt og innsikt de som prater over kampene har – her er forbedringspotensialet enormt!

Med så mange småting som går i mot, blir ikke et par nye muligheter når du skal velge taktikk og strategi og en lettere oppdatert Master League et veldig stort plaster på detaljsåret, Konami! Det hjelper heller ikke på at det har vært trøbbel rundt nedlastingen av filen som skulle oppdatere alle spillerstallene, slikt skaper friksjon.

Det er ganske tydelig at «PES 2014» er et PC-spill. Ja, kanskje det føles mer naturlig hjemme på den plattformen. På konsoll må konklusjonen være at spillet fortsatt har en vei å gå. 

Klare begrensninger

Jeg vet akkurat hva Konami prøver på, og jeg liker mye av det. Problemet er at det også er en del som skaper surmuling hos undertegnende.

For det er kult med et fotballspill som er dypere, som har flere muligheter ute på gresset for utvikling og progresjon. Likevel er det en myte at «PES»-serien er så mye mer komplett enn «FIFA»-serien når det kommer til det som skjer ute på gresset.

«PES 2014» viser nemlig klare begrensninger i lydbruk, visuelt utrykk, fysikk, kunstig intelligens og generell detaljfokus.

Når et spill starter med nevnte «Nessun Dorma», forplikter det. Ingen bør da heller sove hos Konami frem mot neste utgave av «Pro Evolution Soccer». For jeg er ganske sikker på at «PES 2014» er en liten mellomstasjon, nærmest et sparringsprosjekt, før neste generasjons konsoller skal tas med storm.

For det er mot Xbox One og PlayStation 4 fotballserien virkelig vil sette inn støtet, det er på de plattformene japanerne ønsker å redefinere hvordan man spiller fotball med fingrene.

Med «PES 2014» som en slags kladd lover i hvert fall det bra, meget bra.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Pro Evolution Soccer 2014

Positivt
Utfordrende, dypt og uforutsigbarhet.
Negativt
Svakt detaljfokus, varierende kunstig intelligens, audiovisuelt kjedelig.
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode