«Pac Man»-designeren etterlyser minneverdige opplevelser

- Dagens spill er for enkle.

27. juni 2011 16:38

Det er ikke sikkert du kjenner til Toru Iwatani på navnet, men du kjenner nesten garantert til spillet han i 1980 laget spillhistorie med. I ettertid har «Pac-Man» blitt et symbol for spillbransjen og har gått ned i historien som et av de viktigste spillene noensinne.

I et intervju med gamecareerguide.com gir han nå tips til spillskapere, og han legger ikke skjul på at han synes det kommer for lite minneverdige spill om dagen:

- Vi har fått en flod av veldig enkle spill på Iphone, sosiale nettverk og lignende. De er veldig «enkle» spill, og med enkle mener jeg enkle å designe og dytte ut på dusinet, sier den legendariske spillskaperen og fortsetter:

- Jeg tror flere må sikte på hvordan spillet fremstår for brukeren, hvordan de kan bli gjort morsommere, og derfor var GDC-presentasjonen min en slags advarsel til spillbransjen generelt.

Han mener spillskapere må lage minneverdige spill, ellers kommer spillerne til å forsvinne:

- Når du ser på spillene som kommer ut i dag er det tvilsomt at noen av oss vil snakke om dem om ti års tid. Vi må fokusere på å lage spill folk vil huske om et tiår fra nå, ellers kommer vi sannsynligvis til å miste publikummet vårt, sier han.

I dag jobber Iwatani med å lære bort spilldesignkunnskapene sine, men han var involvert i «Pac-Man Championship Edition» (2007) som i fjor kom i en ny og forbedret versjon kalt «Pac-Man Championship Edition DX». Dette spillet fikk svært gode anmeldelser.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3