Ubisoft slapp i går en demo av det nært forestående åpen verden-bilspillet «Driver: San Franciso». Men bare til PlayStation 3 og Xbox 360. PC-eiere ble snytt for denne smakebiten.
Kanskje har det sammenheng med at Ubisoft nå har bekreftet at PC-versjonen av dette spillet blir utsatt?
Eurogamer skriver at datoen for denne utgaven blir 30. september – temmelig nøyaktig en måned etter at «Driver: San Francisco» slippes til PlayStation 3, Wii og Xbox 360. En Mac-versjon er i det blå, skriver VG247. Demoer til PC og Mac er ikke planlagt, skriver sistnevnte spillside.
Det går ikke fram hva som er grunnen til denne forsinkelsen, men det er nærliggende å tro at det har noe med DRM-ordningen til Ubisoft å gjøre. Det har tidligere blitt bekreftet at den franske spillgigantens krav om at spillere må være koblet til nettet mens de spiller også vil bli implementert i «Driver: San Francisco». Det er heller ikke første gang at PC-versjoner av Ubisoft-titler kommer i salg etter konsollversjonene.
Eurogamer melder at Ubisoft er strålende fornøyd med sitt DRM-system.
De omtaler det som «en suksess», og mener å ha påvist en klar reduksjon av piratkopierte Ubisoft-spill etter innføringen av denne kopisperren i mars 2010. De første spillene som fikk en slik DRM-løsning var «Assassin’s Creed II», «The Settlers 7» og «Silent Hunter 5».
«Driver: San Francisco» lanseres 1. september til Xbox 360 og PlayStation 3. Til PC den 30. september. Egne versjoner til Nintendo 3DS og Wii er også på vei.