Annonse
På tv hadde dette spillet vært triste greier, men i VR er det helt spesielt

På tv hadde dette spillet vært triste greier, men i VR er det helt spesielt

3:57
11:10
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
11:10
3:57

(PressFire.no) I «tradisjonell» form på en tv med en håndkontroller hadde «Budget Cuts» knapt nok passert som et primitivt konsept med mediokert design - et slags «Dishonored» for femåringer.

På overflaten maler det med svært bred pensel, hvor robotene du skal snike rundt er minst like forutsigbare som soldatene i det første «Metal Gear Solid»-spillet.

Endres fullstendig med VR-briller

Men flytt spilleren inn i spillet med hjelp av virtuelle virkelighet, et par bevegelseskontrollere og et virtuelt rom, og du står plutselig på kanten av revolusjonerende interaktiv opplevelse.

«Budget Cuts» tar snikespill til et helt nytt nivå – til et sted hvor du aner konturene av hvor nytt og fantastisk spill med virtuell virkelighet er og kommer til å bli.

Friheten du får føles som å ta av seg en slags tvangstrøye og for første gang kunne slå ut med armene – det er noe med å kunne bevege seg fritt rundt i det virtuelle rommet som føles ekstremt befriende, samtidig som det skjerper sansene på en helt annen måte enn du er vant fra den trygge sofakroken.

Her må du sette deg på huk bak en pult for ikke å bli sett mens en robot patruljerer forbi, eller holde kroppen på stedet hvil mens du stikker hodet rundt et hjørne for å sjekke om kysten er klar.

Du kjenner at pulsen stiger mens du planlegger hvordan du best kan plassere seg for å kaste en kniv for å sette roboten ut av drift – skal du ta sjansen herfra og risikere at du blir oppdaget om du bommer, eller skal du rett og slett teleportere deg rett bak ham?

Orienteringen i miljøet har en enorm frihet, hvor du kan skyte en kule stort sett hvor som helst i miljøet for å flytte deg. Og det er rundt dette området du kan bevege deg – om du møter veggene i det fysiske rommet ditt, bør du kanskje flytte deg ved hjelp av kula.

Når du skyter kula får du først opp et slags lite kikhullkamera, som kan brukes for å sikre at kysten er klar før du teleporterer deg selv.

Klønete, men...

Det er litt klønete å flytte på seg selv på denne måten, men «Budget Cuts» viser også at opplevelser i virkelighet har godt av å bruke mer tid i miljøet sammenlignet med spilling på vanlig tv. Engasjementet er minst like høyt selv om du ikke løper gjennom området – her bygges det spenning og nerve selv om du bare flytter deg noen få meter.

Dette med en fullstendig tredimensjonal opplevelse av omgivelse har også en innvirkning på hvordan du kan tilnæme deg spillet, hvor spesielt vertikaler blir interessante. Vi flyttet oss til en bjelke i taket, Under oss patruljerte en robot som kunne oppdage oss når som helst.  Frekvensen på pulsen var umiddelbart i galopp.

Med en noe ustødig hånd endte kastekniven i gulvet, og roboten gikk umiddelbart for å undersøke. Den neste kniven fant heldigvis stålplata i låret til robote og den kortsluttet og falt om.

Spillet som starter alt?                                                          

Til nå har vi stort sett bare prøvd småspill eller teknologidemonstrasjoner, men «Budget Cuts» er det første produktet vi har fått innblikk i hva som skjer når man skaper opplevelser for virtuell virkelighet og hvilke implikasjoner det har for opplevelsen.

«Budget Cuts» er allerede spillet som gir deg en opplevelse du aldri har prøvd før, akkurat som virtuell virkelighet bør levere.

Til de som etterlyser en såkalt «killer app» - dette ser ut til å bli det dere har ventet på.

Foreløpig har utviklerne kun sluppet en liten smakebit av den totale opplevelsen, men spillet skal være i rute for en utgivelse i 2016. Vi gleder oss noe voldsomt.

Se alle Rad Crew-artikler (og podcaster) på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
På tv hadde dette spillet vært triste greier, men i VR er det helt spesielt
Jarle Hrafn Grindhaug

(PressFire.no) I «tradisjonell» form på en tv med en håndkontroller hadde «Budget Cuts» knapt nok passert som et primitivt konsept med mediokert design - et slags «Dishonored» for femåringer.

På overflaten maler det med svært bred pensel, hvor robotene du skal snike rundt er minst like forutsigbare som soldatene i det første «Metal Gear Solid»-spillet.

Endres fullstendig med VR-briller

Men flytt spilleren inn i spillet med hjelp av virtuelle virkelighet, et par bevegelseskontrollere og et virtuelt rom, og du står plutselig på kanten av revolusjonerende interaktiv opplevelse.

«Budget Cuts» tar snikespill til et helt nytt nivå – til et sted hvor du aner konturene av hvor nytt og fantastisk spill med virtuell virkelighet er og kommer til å bli.

Friheten du får føles som å ta av seg en slags tvangstrøye og for første gang kunne slå ut med armene – det er noe med å kunne bevege seg fritt rundt i det virtuelle rommet som føles ekstremt befriende, samtidig som det skjerper sansene på en helt annen måte enn du er vant fra den trygge sofakroken.

Her må du sette deg på huk bak en pult for ikke å bli sett mens en robot patruljerer forbi, eller holde kroppen på stedet hvil mens du stikker hodet rundt et hjørne for å sjekke om kysten er klar.

Du kjenner at pulsen stiger mens du planlegger hvordan du best kan plassere seg for å kaste en kniv for å sette roboten ut av drift – skal du ta sjansen herfra og risikere at du blir oppdaget om du bommer, eller skal du rett og slett teleportere deg rett bak ham?

Orienteringen i miljøet har en enorm frihet, hvor du kan skyte en kule stort sett hvor som helst i miljøet for å flytte deg. Og det er rundt dette området du kan bevege deg – om du møter veggene i det fysiske rommet ditt, bør du kanskje flytte deg ved hjelp av kula.

Når du skyter kula får du først opp et slags lite kikhullkamera, som kan brukes for å sikre at kysten er klar før du teleporterer deg selv.

Klønete, men...

Det er litt klønete å flytte på seg selv på denne måten, men «Budget Cuts» viser også at opplevelser i virkelighet har godt av å bruke mer tid i miljøet sammenlignet med spilling på vanlig tv. Engasjementet er minst like høyt selv om du ikke løper gjennom området – her bygges det spenning og nerve selv om du bare flytter deg noen få meter.

Dette med en fullstendig tredimensjonal opplevelse av omgivelse har også en innvirkning på hvordan du kan tilnæme deg spillet, hvor spesielt vertikaler blir interessante. Vi flyttet oss til en bjelke i taket, Under oss patruljerte en robot som kunne oppdage oss når som helst.  Frekvensen på pulsen var umiddelbart i galopp.

Med en noe ustødig hånd endte kastekniven i gulvet, og roboten gikk umiddelbart for å undersøke. Den neste kniven fant heldigvis stålplata i låret til robote og den kortsluttet og falt om.

Spillet som starter alt?                                                          

Til nå har vi stort sett bare prøvd småspill eller teknologidemonstrasjoner, men «Budget Cuts» er det første produktet vi har fått innblikk i hva som skjer når man skaper opplevelser for virtuell virkelighet og hvilke implikasjoner det har for opplevelsen.

«Budget Cuts» er allerede spillet som gir deg en opplevelse du aldri har prøvd før, akkurat som virtuell virkelighet bør levere.

Til de som etterlyser en såkalt «killer app» - dette ser ut til å bli det dere har ventet på.

Foreløpig har utviklerne kun sluppet en liten smakebit av den totale opplevelsen, men spillet skal være i rute for en utgivelse i 2016. Vi gleder oss noe voldsomt.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

På tv hadde dette spillet vært triste greier, men i VR er det helt spesielt

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum