(PressFire.no): Sist uke kom det fram at deltakerne i «League of Legends»-proffligaen nektes å direktestrømme at de spiller visse konkurrerende titler, selv på fritiden.
Arrangør Riot Games forklarte kontraktforslaget med at de prøver å gjøre esport til en ekte sport, og trakk paralleller til lignende regler i profesjonelle amerikanske idrettsligaer.
Nå går de tilbake på forslaget, etter sterkt press fra spillsamfunnet.
– Vi overdrev åpenbart. Vi innfridde vårt mål om å hindre selskaper i å reklamere gjennom LCS-spillere, men krenket også proffenes mulighet til å underholde seerne under lange køer. Det er ikke kult, slår Riots esportsjef Whalen «RiotMagus» Rozelle fast i et Reddit-innlegg.
Der utdyper Rozelle at disse klausulene først og fremst ble skrevet inn for å unngå konkurrerende selskapers angivelige forsøk på å kjøpe seg eksponering blant proffene.
– Det har vært tilfeller hvor andre spillstudioer har forsøkt å kjøpe tilgang til «League of Legends»-fans ved å bruke LCS-lag eller –spillere, hevder han.
Listen over de bannlyste spillene inkluderte hovedkonkurrentene «StarCraft II», «Dota 2» og «Heroes of Newerth», samt kuriositeter som actionspillet «Fat Princess» og pokersplling.
Det nye kontraktutkastet har ingen restriksjoner på strømming overhodet, men stiller fortsatt krav til at LCS-deltakerne ikke mottar ekstern sponsing fra andre spillselskaper.
«League of Legends» er et av verdens mest populære dataspill, og har et blomstrende konkurransemiljø som omsetter for et titalls millioner kroner i året.
Ifølge utviklernes interne anslag hadde den forrige VM-finalen i spillet rundt seks millioner seere gjennom både tradisjonelle og nettbaserte direktesendinger.
I likhet med mange andre populære esport-titler er også Riots flaggskip free-to-play. Det vil si gratis å laste ned og spille, mens nytt innhold og nye figurer koster penger.
Det er et viktig poeng for utbredelsen, som begynner å bli så betydelig at noen til og med vil prøve å få esport inn i De olympiske leker innen 2020.