
som egentlig bare skulle funke på Oculus Rift.
(PressFire.no): Teknologinettsiden Ars Technica har mottatt en uttalelse fra Oculus vedrørende den såkalte homebrew-modifiseringen av to spill til deres nye VR-headset, Rift.
- Dette er en hack, og vi støtter det ikke. Brukere må forvente at hackede spill ikke vil fungere for alltid, fordi hyppige software-oppdateringer til spill, apper og plattformen vår (Oculus Rift) mest sannsynlig kommer til å stoppe hacket software.
Uttalelsen kommer i kjølvannet av at Reddit-brukeren CrossVR ga ut et sett drivere som gjorde det mulig å spille to Oculus Rift-eksklusive spill på «rivalens» headsett, HTC Vive.
Uttalelsen er forholdsvis mild i tonen, noe som nok kan ha noe med at Oculus-grunnleggeren Palmer Luckey tidligere har sagt på Reddit at han ikke bryr seg om noen kaster sammen en modifikasjon som gjorde nettopp dette mulig.
Også CrossVR mener Oculus snur det blinde kinnet til i saken.
- Det høres ut som et helt fint svar for meg, skriver han på Reddit.
- Selvfølgelig kan de ikke støtte det, for det betyr at de måttet gått inn aktivt og støttet Revive-prosjektet, som jo er helt utenfor deres kontroll. Men det høres ikke ut som de kommer til å aktivt motså det, heller.
CrossVR synes det høres ut som om Oculus er bekymret for at folk skal kjøpe eksklusive spill i Oculus Store og forvente at de vil fungere på HTC Vive, noe som kan lede til skuffede fans.
- Det er akkurat det som er grunnen til at jeg, for den første utgaven av Revive, bare valgte å støtte to spill du uansett fikk gratis fra Oculus Store («Lucky's Tale» og «Oculus Dreamdeck»). Jeg vil ikke at folk skal bruke penger, for så å finne ut at spillene de har lyst på ikke fungerer enda, legger han til.