Norske «Shiftlings» havner under den legendariske Sierra-paraplyen

– En helt utrolig mulighet.

15. januar 2015 16:28

(PressFire.no): I fjor høst bestemte Activision seg for å blåse liv i Sierra-logoen, og varslet samtidig et økt indiefokus.

«Geometry Wars 3» og et helt nytt «King’s Quest» var først klare i stallen til «nye Sierra».

I dag bekrefter Activision at det neste tilskuddet blir «Shiftlings», fra Tønsberg-studioet Rock Pocket Games.

I gullalderen til Sierra, på 80- og 90-tallet, kom blant annet «Leisure Suit Larry»-serien ut med denne logoen. Også «Space»- og «Police Quest» er tett forbundet med Sierra.

Sjarmerte Sierra

– «Shiftlings» var den typen spill vi umiddelbart visste vi hadde lyst til å jobbe med etter å ha prøvd det, sier Bob Loya fra Sierra i en pressemelding.

 Rock Pockets innovative tolkning av puzzleplattform-sjangeren eksemplifiserer Sierras fokus på å finne gnistrende indie-talent fra utviklersamfunnet, og deretter gi disse tilgang til verktøy og plattformen de trenger for å dele sine unike skaperverk med verden.

«Shiftlings» er planlagt utgitt i løpet av våren. Activision og Sierra går altså ikke ut med en dato foreløpig, men bekrefter at både pc, Xbox One og PlayStation 4 får.

Rock Pocket kokte opp konseptet bak «Shiftlings» under NM i Gameplay i 2013. De vant hele denne konkurransen, i tillegg til 100 000 kroner i premiepenger.

Oppblåst eventyr

Rock Pocket har tidligere lagd det populære iOS-spillet «Pakken» og reklamefinansierte småspill som «Mr. Melk Winter Games» og Madcon-prosjektet «In My Head».

De siste par åra har imidlertid «Shiftlings» vært hjertebarnet.

Spillet forener de to hovedpersonene, enkelt og greit kalt spiller 1 og spiller 2, med en luftslange. Den ene av disse to kan blåses opp. Den andre kan krympe. Dette er sentralt for å løse oppgavene.

«Shiftlings» kan både spilles med en venn, online eller lokalt, og alene.

Noe vi har drømt om i lang tid.

– Hvordan kom avtalen med Sierra i stand?



Vi møtte Bob Loya på Game Connection i San Francisco, og hadde et veldig bra og konstruktivt møte. Dette møtet ledet ikke til noen konkrete avtaler, men vi holdt kontakten og i fjor møtte vi ham igjen og presenterte «Shiftlings». Han likte ideen veldig godt, så han presenterte spillet til sine kollegaer og resten er historie, forteller Natascha Röösli til PressFire.

Hvordan ser dere på muligheten til å få en bredere og større lansering, på både nye konsoller og pc? Er dette sjansen mange norske spillskapere drømmer om?

På én side er dette veldig mye jobbing, spesielt å lansere på alle plattformene samtidig, da det er veldig mange krav som må møtes. På den andre siden er det en helt utrolig mulighet, noe vi har drømt om å få være med på i lang tid. Dersom man ikke har spesielt mye erfaring med konsoller, slik som hos oss, var det essensielt å ha en stor utgiver med et stort støtteapparat for å hjelpe oss gjennom denne kompliserte prosessen.

– Vi tror ikke at absolutt alle indiestudioer har som mål å gi ut spill i samarbeid med utgivere, men dette var altså et mål vi hadde og noe vi ønsket i lengre tid.

– Har «Shiftlings» som spill blitt bedre i kraft av dette samarbeidet?

Activision har ikke ønsket å endre på noe som helst relatert til gameplay, men har vært en kjemperessurs når det kommer til kvalitetssikring og konstruktive tilbakemeldinger gjennom samarbeidet, sier Röösli om deres oppblåste plattformspill.

– Det å kunne lage et spill med overraskende mye fokus på promp og fis, uten at utgiveren sier noe på det, er jo helt utrolig kult, legger hun til. 

Lanseringen skjer i løpet av våren, og spillet kommer ut til Xbox One, pc og PlayStation 4.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3