Neste uke skal norske spillutviklere på frierferd, men de får oppmerksomhet allerede nå

8. mars 2016 18:29

(PressFire.no): Neste uke skal den norske spillbransjen på frierferd til vestkysten i USA – da holdes Game Developers Conferance i San Francisco.

Norske spillutviklere har reist til messa i flere år, men i år er det flere ting som er annerledes.

I år får utviklerne hjelp fra Innovasjon Norge og prosjektet Spill ut i verden, som skal hjelpe norske spillutviklere med å få spillene sine… ut i verden.

På Game Developers Conference møtes hele bransjen for å se på nye kommende spill – spesielt fra såkalt uavhengige utviklere. Det gir utviklerne gode muligheter til å både møte presse, men også investorer, distributører og utgivere.

Dette året reiser rekordmange norske utviklere til GDC – 17 spillselskap drar i år for å vise fram kreasjonene sine.

«Through the Woods».

På offensiven

Sjefen for den nye spillutgiveren Snow Cannon Games, Espen Askvik, kunne mandag fortelle at norske spill i år utgjør hele 20 prosent av GDC Play – som inneholder en slags presentasjonsrunde messa arrangerer.

Og allerede før de reiser kan fem norske spill forvente ekstra søkelys – for GDC har nå valgt ut spill som skal få spesiell oppmerksomhet på messegulvet – eller såkalt «Best in Play».

Norsk-svenske «Iconoclast» fra Joakim Sandberg og Bifrost Entertainment, «Fugl» fra Johan Gjestland, «Dig» fra Rock Pocket Games og «Through The Woods» fra Antagonist er blant spillene som får en slags uthevet utstillingsplass på messegulvet.

Kalli Karlsson fra Bitfrost Entertainment forteller til PressFire at det kom som en overraskelse og at det er «kult å få anerkjennelse for et spill de har så stor tro på».

Også hos Rock Pocket var stemningen god før de reiser, etter at de i fjor med «Shiftlings» bare fikk såkalt honorable mention, forteller pressekontakt Natascha Röösli.

Blitt flinke på å være tydelige

Kaja Hench Dyrlie fra NFI forteller til PressFire at den økte oppmerksomheten antageligvis er produktet av at de norske utviklerne har blitt mye tydeligere.

- De har jobbet mye med hvordan de presenterer spillene sine, og det ser vi nok nå resultatet av nå. Utviklerne har vært flinke til å dele erfaringer med hverandre.

- I tillegg er det jo veldig mange bra spill også, da, sier hun., sier hun etterfulgt av en lett og trillende latter i andre enden av telefonen.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3