Annonse

Nå skal Nordahl Grieg Videregående skole forske på dataspill i skolen

- Noe forskning er hårreisende.

Nå skal Nordahl Grieg Videregående skole forske på dataspill i skolen

- Noe forskning er hårreisende.
10:03
11:28
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
11:28
10:03

(PressFire.no): Nordahl Grieg Videregående Skole i Bergen har vært en av de mest aktive til å bruke dataspill i undervisningen.

Nå skal skolen også forske på dataspill som undervisningsverktøy – fullt velsignet av norsk forskningsråd.

Norsk forskningsråd har godtatt søknaden om et doktorgradstudie på skolen, som skal ledes av Tobias Staaby.

Verktøykasse

Staaby forteller til PressFire at dataspill i skolen vekker både begeistring og forargelse, avhengig av hvem du spør.

- Jeg vil at spill først og fremst skal gi læreren flere verktøy i kassa. Da må man finne ut hvordan de best kan brukes.

Målet er å finne ut av hva som må til for å lykkes med spill i undervisningen.

Du har etterlyst mer forskning på spill i skolen, nå gjør du det bare selv?

- Det finnes en del forskning på feltet allerede, men få langtidsstudier på lærere som ikke er vant med å bruke spill. I hvert fall ikke i Norge.

Tobias Staaby.
Foto: Alexander Øvrebø.
Hårreisende forskning

Han nevner blant annet Kenneth Silseth, som har forsket en del på det, men stort sett på pedagogiske spill.

- Noe forskning, som for eksempel den som er gjort på «Dragonbox», er helt hårreisende, mener Staaby.

(Journ. anm. Som ikke er en del av forskningen til Silseth.)

På hvilken måte?

- Den antar uten tilsynelatende forbehold at spill uten videre kan erstatte vanlige undervisningsverktøy. Og nevner lite om elevenes eller lærernes forutsetninger

Du vil ta en annen tilnærming med din forskning?

- Jeg er ikke så opptatt av det enkelte spill, som jeg er av hva som skjer når man tar spill ikke laget for undervisning, inn i klasserommet.

- Det er jeg for så vidt ikke alene om, heldigvis. Men det er for få som forsker på det.

- Det er for eksempel lett å anta at man må være gamer for å lykkes med spill i klasserommet, at spill vil gjøre undervisningen morsommere, og at spill må være laget for skolen for å ha en verdi, men ingenting av dette stemmer hundre prosent.

Staaby skal spesifikt forske på bruken av kommersielle spill i klasserommet.

«The Walking Dead» har blitt brukt i etikkundervisning.
«The Walking Dead» har blitt brukt i etikkundervisning.
Savner deling på tvers av grensene

Hvordan ligger Norge an her sammenlignet med andre land?

- Vi ligger greit an, men jeg har for lite innsikt i hva lærere rundt om i verden driver med. Noen land, fore eksempel USA, ligger langt foran oss og har båret frem mange av de ledende stemmene i feltet.

- Samtidig har jeg inntrykk av at vi i Norge ligger temmelig langt fremme når det gjelder bruk av kommersielle spill i klasserommet. Dette kan imidlertid være at ikke stemmer, da det meget mulig er andre lærere i mange andre lang som kjører på med spill, men bare ikke snakker så mye om det.

Han etterlyser mer deling på tvers av grensene.

- Problemet er vel mangel på en felles plattform. Twitter er der det skjer for min del

Er du forberedt på å få noen antagelser knekt?

- Jeg håper jo det, svarer han kontan.

- Det er jo det som er spennende. Det er kjedelig å bare få bekreftet det man vet.

- Jeg har allerede måttet svelge en hel flokk med kameler siden jeg begynte med dette, så det kommer nok til å gå fint.

Ifølge Staaby er dette noe som har blitt godt mottat av ledelsen, og har faktisk vært med å forfatte søknaden.

- Ledelsen skal ha mye av æren for at søknaden gikk gjennom. Siden skolen er den formelle søkeren til prosjektet, er det min avdelingsleder og andre i ledelsen, sammen med min kommende veileder på UiB, som har skrevet store deler av søknaden. Vi er ganske giret, alle sammen.

Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
- Noe forskning er hårreisende.
Nå skal Nordahl Grieg Videregående skole forske på dataspill i skolen
Jarle Hrafn Grindhaug

(PressFire.no): Nordahl Grieg Videregående Skole i Bergen har vært en av de mest aktive til å bruke dataspill i undervisningen.

Nå skal skolen også forske på dataspill som undervisningsverktøy – fullt velsignet av norsk forskningsråd.

Norsk forskningsråd har godtatt søknaden om et doktorgradstudie på skolen, som skal ledes av Tobias Staaby.

Verktøykasse

Staaby forteller til PressFire at dataspill i skolen vekker både begeistring og forargelse, avhengig av hvem du spør.

- Jeg vil at spill først og fremst skal gi læreren flere verktøy i kassa. Da må man finne ut hvordan de best kan brukes.

Målet er å finne ut av hva som må til for å lykkes med spill i undervisningen.

Du har etterlyst mer forskning på spill i skolen, nå gjør du det bare selv?

- Det finnes en del forskning på feltet allerede, men få langtidsstudier på lærere som ikke er vant med å bruke spill. I hvert fall ikke i Norge.

Tobias Staaby.
Foto: Alexander Øvrebø.
Hårreisende forskning

Han nevner blant annet Kenneth Silseth, som har forsket en del på det, men stort sett på pedagogiske spill.

- Noe forskning, som for eksempel den som er gjort på «Dragonbox», er helt hårreisende, mener Staaby.

(Journ. anm. Som ikke er en del av forskningen til Silseth.)

På hvilken måte?

- Den antar uten tilsynelatende forbehold at spill uten videre kan erstatte vanlige undervisningsverktøy. Og nevner lite om elevenes eller lærernes forutsetninger

Du vil ta en annen tilnærming med din forskning?

- Jeg er ikke så opptatt av det enkelte spill, som jeg er av hva som skjer når man tar spill ikke laget for undervisning, inn i klasserommet.

- Det er jeg for så vidt ikke alene om, heldigvis. Men det er for få som forsker på det.

- Det er for eksempel lett å anta at man må være gamer for å lykkes med spill i klasserommet, at spill vil gjøre undervisningen morsommere, og at spill må være laget for skolen for å ha en verdi, men ingenting av dette stemmer hundre prosent.

Staaby skal spesifikt forske på bruken av kommersielle spill i klasserommet.

«The Walking Dead» har blitt brukt i etikkundervisning.
«The Walking Dead» har blitt brukt i etikkundervisning.
Savner deling på tvers av grensene

Hvordan ligger Norge an her sammenlignet med andre land?

- Vi ligger greit an, men jeg har for lite innsikt i hva lærere rundt om i verden driver med. Noen land, fore eksempel USA, ligger langt foran oss og har båret frem mange av de ledende stemmene i feltet.

- Samtidig har jeg inntrykk av at vi i Norge ligger temmelig langt fremme når det gjelder bruk av kommersielle spill i klasserommet. Dette kan imidlertid være at ikke stemmer, da det meget mulig er andre lærere i mange andre lang som kjører på med spill, men bare ikke snakker så mye om det.

Han etterlyser mer deling på tvers av grensene.

- Problemet er vel mangel på en felles plattform. Twitter er der det skjer for min del

Er du forberedt på å få noen antagelser knekt?

- Jeg håper jo det, svarer han kontan.

- Det er jo det som er spennende. Det er kjedelig å bare få bekreftet det man vet.

- Jeg har allerede måttet svelge en hel flokk med kameler siden jeg begynte med dette, så det kommer nok til å gå fint.

Ifølge Staaby er dette noe som har blitt godt mottat av ledelsen, og har faktisk vært med å forfatte søknaden.

- Ledelsen skal ha mye av æren for at søknaden gikk gjennom. Siden skolen er den formelle søkeren til prosjektet, er det min avdelingsleder og andre i ledelsen, sammen med min kommende veileder på UiB, som har skrevet store deler av søknaden. Vi er ganske giret, alle sammen.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Nå skal Nordahl Grieg Videregående skole forske på dataspill i skolen

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode