
(PressFire.no): «Overwatch» har tatt de fleste litt på senga. Ikke nødvendigvis fordi spillet ikke var ventet å være bra, men suksessen den har fått – og engasjementet det har skapt – har vært over alle hauger.
Etter bare én uke hadde spillet allerede syv millioner spillere.
- Det var en utrolig smidig lansering, innrømmer Blizzard-mann og spillregissør Jeff Kaplan i en oppdateringsvideo lagt ut på YouTube.
Blizzard forteller at de jobber med splitter nye helter og nye baner, men det viktigste de holder på med nå er å få konkurransedelen, eller Competitive Play, i spillet oppe å stå.
Quick Play skal selvfølgelig bestå, og bare være for å hoppe kjapt inn i et spill der du kan dundre avgårde med seks Bastions om du vil.

Konkurannsespilling
I Competitive Play har de fortsatt ikke snakket helt om de skal tillatte stacking av heltene, men det er mange som ønsker at det bare skal være mulig å plukke én av hver på et lag.
Det de har jobbet mye med er å gjøre forbedringer med spectator-modusen, både for de som kikker på i spillet og for de som skal streame.
Mye av feedbacken Blizzard fikk var at betaen til den nye konkurransemodusen ikke var konkurransepreget nok. Folk ville for eksempel ha flere måte å sammenligne seg med andre spillere på.
Det var også masing om at sesongene Blizzard hadde planlagt, som skulle være én måned lange før hele sulamitten ble satt tilbake, ikke var lange nok. Det fikses også.
Nå blir det heller tremåneders-perioder, hvor selve sesongen varer i ti uker, før det blir to uker pause før den neste sesongen starter. Disse vil sånn cirka følge årstidene.
Moduser forandres
Det gjøres også noen endringer på selve spillmodusene. For eksempel fant de ut at sudden death skjer alt for ofte, og dermed ikke var like kult. Omtrent halvparten av alle kampene endte slik, og de tar grep for å få dette ned til noe langt mindre.
Du vil heller ikke ende opp på et nytt kart når sudden death settes i gang.
Også assault endres for å gjøre kampene lettere å gjøre comeback i. Blizzard følte at det var for lett å gjøre seg ferdig med hele greia dersom laget ditt vant en teamfight, men nå skal det bli langt mer frem-og-tilbake.

MMR
Flere har også satt fingeren på at spillet heller fokuserer på progressjon kontra ferdigheter. I betaen endte du opp på et nivå (tier), men at du aldri kunne ramle ut av dette nivået. Med andre ord var det bare om å gjøre å samle poeng til du til slutt klatret opp til neste nivå.
Dette fjerner Blizzard helt, og innfører heller en MMR (Matchmaking Rating) der du tjener poeng om du vinner, og mister om du taper.
Denne MMR-en din forenkles til et tall mellom 1 og 100, og du skal få se dette ferdighetsnivået både til deg selv og alle de andre som spiller – i tillegg til gjennomsnittet på lagene.
Kaplan innrømmer at det ikke er sikkert at matchmakingen blir helt perfekt, men skulle du møte på noen som har en høyere MMR enn deg selv, mister du mindre dersom du skulle tape – og får mer om du drar av en upset.
Du skal også få se hvem som sitter og spiller sammen, ikke ulikt slik du ser det i f.eks. «Dota 2».

The Man With the Golden Gun
Til slutt introduserer også Blizzard sesongeksklusive sprays og «klistremerker», og skal også få lagt inn gullvåpen til de aller, aller flinkeste. Ingen av disse vil påvirke noe i selve spillet, det er kun kosmetiske effekter, men de blir ekstremt sjeldne.
De håper også at folk vil komme med tilbakemeldinger fortløpende, siden de nå kan hive seg rundt og fikse ting i pausene til sesongene.
Det hele slippes i slutten av juni.