Nå kan alle Xbox One-maskiner bli utviklerkonsoller

Nå kan alle Xbox One-maskiner bli utviklerkonsoller

«Ori»-utvikleren: - Håper Sony kopierer dem.

(PressFire.no): Nå kunngjør Microsoft at det er mulig å bruke en helt vanlig Xbox One som utviklerkonsoll, men advarer samtidig om å gjøre det (!).

Dette har bakgrunn i at de for nesten tre år siden lovet at man i framtiden ikke kom til å trenge en egen utviklerversjon av Xbox One, noe som har vært normen, men at hver eneste Xbox One-konsoll du kjøper i butikken kan brukes som en konsoll du kan utvikle spill på.

Kortere vei til prototype

Utviklerkonsoller er vanligvis dyre og krever i tillegg en egen prosess for å få tak i – noe som ikke akkurat er musikk i ørene til den som bare vil teste en idé eller lage en prototype.

Nå åpner Microsoft imidlertid altså for at konsollen din hjemme kan brukes til å utvikle mot.

Dette er et svært spennende steg for Xbox One, som har slitt i konkurransen med Sony om å få spill fra mindre utviklere.

Noen gledesdrepere melder seg imidlertid allerede i kunngjøringen: Dette er foreløpig en tidlig test og Chris Charla frarådet faktisk de fleste fra å gjøre maskinen om til en utviklerkonsoll.

- Det kan oppstå problemer, fortalte han.

Dette er foreløpig en såkalt preview før det rulles ut for fullt i sommer.

Liten tilgang

Foreløpig åpnes det også kun opp 448 MB med minne i maskinen, som egentlig har 8 GB. Når det lanseres for fullt skal én gigabyte etter planen bli tilgjengelig.

Den nye satsingen er en del av Microsofts såkalte ID@Xbox – som er plattformen hvor uavhengige utviklere kan gi ut spillene sine.

Norsk utvikler følger med

Peter Wingaard Meldahl i Rain Games («Teslagrad», «World to the West»), som har gitt ut spill på Xbox One, sier til PressFire at de følger utviklingen. De må imidlertid se om dette er en løsning som passer utviklingen av deres nye spill.

Han påpeker at det er flere ting som må klaffe – både selve størrelsen på spillet, men også hvordan Microsoft sin digitale spillbutikk vil håndtere synlighet.

«Ori and the blind forest».
- Jeg elsker det

«Ori and the blind forest»-utvikler Thomas Mahler forteller til PressFire at han elsker det Microsoft nå gjør, og påpeker at det ble gjort noe lignende med Xbox 360.

- Jeg håper Sony kopierer dem, forteller han avslutningsvis.

Det Mahler sikter til er en lik løsning Microsoft prøvde med Xbox 360, hvor man åpnet for støtte via XNA-rammeverket og publisering på et eget nettverk kalt Xbox Live Indie Games.

I fjor kunngjorde de at XNA-satsingen stanses og vil være helt ute av drift i 2017. Løsningen ble aldri offisielt lansert i Norge.