Nå har de vunnet NM i gameplay for tredje gang

11. januar 2016 13:10

OSLO (PressFire.no): I helga møttes spillskapere fra hele Norge på Filmens hus for å måle krefter i kreativitet og skaperglede – den siste uka har de skjerpet sansene, sovet lite og laget spill.

Hvert år arrangerer NFI en konkurranse i spillskaping kalt NM i Gameplay, hvor spillskapere får en uke på seg for å tolke et tema i spillform.

Kreasjonene blir presentert for publikum og en jury, som sammen kårer en vinner som får 100 000 kroner.

«Multiple Clone Disorder».

Kloning

I årets konkurranse ble kloning tema og det var 37 spillskapere som meldte seg på konkurransen, hvor 21 av dem endte opp med en presentasjon under lørdagens arrangement.

Vant med god margin

Av finalistene var det både juryen og stemmer fra publikum som bestemte vinner – og det ble til slutt Moondrop som stakk av med en soleklar seier for sitt spill «Multiple Clone Disorder», ifølge Kaja Hench Dyrlie fra NFI.

I «Multiple Clone Disorder» kloner du ikke bare figuren i spillet, men også skjermen deles i flere deler. Målet er å skape nye omgivelser ved å sette dem sammen til nye former.

Dette ble tredje gangen Moondrop har vunnet NM i Gameplay og for to år siden vant de med «Degrees of Seperation» da temaet var temperatur.

– Sterk kobling til temaet

Direktør i Moondrop, Andreas Fuglesang, forteller til PressFire at prosessen begynner med en idémyldring hver for seg, før de møtes for å diskutere seg fram til hvilken de skal gå for.

Selskapets spanjol, Alex Temina, satt i hjemlandet da jobben begynte og mener selv han satt med fire til fem idéer.

– Grunnen til at vi valgte denne var den sterke koblingen til temaet, forteller Andreas Fuglesang som også avslører at de brukte lang tid på å bestemme seg.

Inspirert av originale tegneserier

Temina skyter inn at den aktelle iéen skilte seg ut fra de andre og at det var Owe Sandvik som originalt hadde den.

Sandvik avslører at han var inspirert av originale animasjonsserier, som «Rick and Morty».

– Vanligvis pleier jeg å gå for en mer realistisk tone, men denne gangen ville jeg prøve noe annerledes.

– Ha en rollefigur du ikke helt vet hva er, og at universet er et mysterie. Et sted hvor alt kan skje, og hvor du ikke vet helt hva som skjer.

Karoline Skoglund Olsen forteller at de gikk for idéen som var mest original – også fordi flere av de andre idéene var ganske like og at tanken var at den også da sannsynligvis kom til å skille seg ut i konkurransen.

Når vi spør spillskaperne om alle var enige om at dette var den beste idéen, svarer de «ja, den vant jo» og latteren sprer seg til alle fire.

Moondrop jobber for tiden med å fedigstille «Degrees of Seperation» - spillet de vant konkurransen med for to år siden. Planen er å slippe det i løpet av 2016.

Foto: Jarle Hrafn Grindhaug / PressFire (f.v. Owe Sandvik, Karoline Skoglund Olsen, Andreas Fuglesang og Alex Temina)

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3