Nå fjerner de våpnene, og lar Faith bruke hele byen som lekeplass

«Mirror’s Edge Catalyst». Intervju.

29. juni 2015 18:46

(PressFire.no): I 2008 viste Electronic Arts seg fra en uvant side. De satset da på nye merkenavn, og gjerne også de vågale idéene uten garanti for millionsuksess.

Spillkjempen hadde nettopp byttet sjef. EA ville vise seg som lekne og mer dristige.

«Dead Space»-serien ble blant annet født i denne perioden, men også «Mirror’s Edge» et visuelt treffsikkert spill om og med den akrobatiske budbringeren Faith.

Tidlig neste år blir oppfølgeren ferdig.

Her finner du flere E3-intervjuer, nyheter og mer video.

Lager en reboot, for å få
«et helt hvitt lerret».
(Foto: PressFire.no).

Det føltes ikke som vår by

I forbindelse med E3-messa i Los Angeles traff vi Erik Oldedahl, kreativ sjef bak «Mirror’s Edge Catalyst».

Du kan se hele intervjuet i videovinduet.

Ventetiden har vært lang, også for ham. Det er uvanlig at det går hele åtte år mellom to spill i samme serie.

Vi har tidligere hørt historien om at EA og svenske DICE («Star Wars: Battlefront», «Battlefield») hadde arbeidet fram flere prototyper, men uten å finne det ene konseptet som rettferdiggjorde et nytt spill.

Inntil det løsnet for et par år siden, og E3-avsløringen var et faktum – til massiv jubel fra salen.

Nye «Mirror’s Edge» er ingen tradisjonell oppfølger, men en såkalt reboot.

– Det er kjempemye fra det første spillet vi virkelig elsker. Faith, byen, estetikken. Når vi nå åpner opp denne byen – som blir et eneste stort brett, åpent, klart til utforskning og der du kan gjøre en hel rekke saker – ville vi også bygge en stabil base der vi kan fortsette med dette, sier Oldedahl til PressFire.

Det føltes ikke som vår by, sier han om beslutningen de tok om å lage et helt nytt «Mirror’s Edge» og ikke en tradisjonell oppfølger.

Vi ville ha et helt hvitt lerret å begynne med.

Slagkraftig parkour

Den største endringen fra 2008-spillet er at byen, som Oldedahl nevner, er åpen og skal være en sømløs lekegrind for dine hopp, sprett og karatespark. Den andre nyheten er nemlig at våpnene, som føltes unødvendige og upassende i første «Mirror’s Edge», er borte.

– Det første spillet hadde mye fokus på bevegelse, på parkour. Det virker som dere nå har lagt mer vekt på kampaspektet?

–  Vi har fortsatt et tungt fokus på førstepersons parkour. Det vi har gjort er å ta bort våpnene. Du kommer aldri til å avfyre et våpen i dette spillet. Combat er heller en del av parkouren. Det handler jo om å utnytte alle de kule bevegelsene, og ta seg kjapt fram til fiendene for å få de raskt ute av spill ved spark og slag.

Det er ikke sikkert det drøyer åtte år til neste gang vi ser Faith. Erik Oldedahl sier han og resten av DICE-kollegaene gjerne fortsetter arbeidet.

– Nå lager vi dette spillet. Og som jeg sa, legger vi samtidig et stabilt grunnlag. Et vi kan fortsette å bygge videre på. Jeg håper folk elsker spillet, og i så fall kommer vi til å få lage mer. Vi har mange historier om Faith og denne verdenen, sier Oldedahl.

Trenger veldig mye prosessorkraft

Spillet slippes kun til pc og de nyeste konsollene fra Sony og Microsoft. Noe annet hadde ikke gått an, ifølge svensken.

– Vi må ha veldig mye minne og prosessorkraft, for som sagt er hele byen som ett eneste nivå. Det var ting vi helt enkelt ikke kunne ha fått til med de gamle konsollene.

NB! Se hele E3-intervjuet med «Mirror’s Edge»-utvikleren i videovinduet.

REPORTER: Mikael Lunde. FOTO/KLIPP: Fredrik Reed.

«Mirror’s Edge Catalyst» lanseres til PlayStation 4, Xbox One og pc den 23. februar.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3