Nå er det lov å kjøpe spillkonsoller i Kina

Opphever 13 år gammelt forbud.

30. september 2013 13:51

(PressFire.no): 2000 var et skjebnesvangert år for kinesere med en hang for spaker og tv-spilling. Da la det kinesiske kulturdepartementet ned et forbud mot salg og import av konsoller.

Siden den gang har det foregått løpende forhandlinger om å heve vedtaket. Styresmaktene skal ha vurdert å tillate spillboksene igjen senest i januar i år. Nå kommer forløsningen.

En ny frihandelssone i Shanghai, tenkt å stimulere kinesisk økonomi, åpner omsider for salg av spillmaskiner i Kina. Det melder Kotaku, som siterer et nytt lovskriv. 

- Ville beskytte ungdom

Siden tusenårsskiftet har det eksistert et omfattende sort marked for spillkonsoller og dertilhørende produkter. Det er muligens den tendensen myndighetene nå vil til livs.

- Myndighetene trodde det var den beste måten å beskytte kinesisk ungdom mot å sløse bort tiden sin på, etter klager fra foreldre, mistenker markedsgranskeren Lisa Hansons hypotese i et eldre intervju med Kotaku.

Det nye vedtaket kommer likevel med et aber. Alle maskiner som skal ut i salg må først klareres av en samling statlige departementer.

Vi vet foreløpig ikke hvordan de stiller seg til de største maskinene på markedet, som Sonys PlayStation 3, Microsofts Xbox 360 og Nintendos Wii eller Wii U-

Tung sensur

- Et av hovedproblemene i år 2000, da forbudet trådde i kraft, var at for mange «relevante» departementer fikk delta i beslutningene, skriver Kotakus kinesiske reporter, Eric Jou.

Han hevder at det ledet til en drakamp hvor de ulike myndighetsavdelingene ville vise muskler for hverandre.

- Det gjorde det uhyre vanskelig for ikke-kinesiske selskaper å komme på markedet, skriver Jou.

Journalisten har tidligere gjort rede for hvorfor han ikke tror legalisering av spillkonsoller har særlig stor betydning. Blant annet på grunn av tung statlig sensur. 


Stort marked

Det kinesiske spillmarkedet er likevel blant verdens største, og har i stor grad vært orientert rundt pc-spill. I senere tid er det særlig konkurransepregede nettspill som har tatt størst plass.

Oppå en rekke Asia-eksklusive nettutgivelser, har også massive nettrollespill nytt stor oppslutning i Kina. Inntil de nylige, gigantiske tilbakeslagene, hadde «World of Warcraft» flere millioner spillere i verdens mest folkerike land. 

Myndighetene i landet har faktisk selvprøvd seg på spillutvikling. «Glorious Mission» er gratis, ment å stimulere nasjonalfølelse og å tilby et Kina-sentrisk alternativ til typiske storspill.

Vestlige skildringer av kinesisk samfunn og historie har flere ganger vært under sterk kritikk. 

«L.A. Noire»-gjengens «Whore of the Orient» har blitt truet med innmelding til Menneskerettighetskommisjonen, mens danske «Kane & Lynch 2: Dog Days» ble beskyldt for å krenke det kinesiske folks rettigheter. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3