(PressFire.no): Det har blåst friskt rundt såkalte loot boxes og mikrotransaksjoner det siste halvåret, hvor «Star Wars Battlefront 2» virket å være dråpen som fikk begeret til å renne over.
Etter mye kritikk fra spillerne rundt systemene i spillet, som i essens gjorde at du kunne kjøpe deg fordeler i spillet, ble også myndigheter og politikere oppmerksom på forretningsmodellen.
Flere land undersøker nå om loot boxes bryter med regelverk knyttet til gambling, hvor enkelte land allerede har komme til en foreløpig konklusjon om at systemene ikke bryter med lotterilover i de respektive landene.
I USA har nå politikere gått så langt som å gå for regulering av spill med denne typen forretningsmodeller.

- Vi har lyttet
Nå kommer bransjens eget «sensurorgan», ESRB, på banen.
I et innlegg forklarer de hvorfor de til nå har vært stille – det har lyttet til brukerne.
- Faktisk har vi absorbert her eneste tweet, e-post, Facebook-innlegg og syngende telegram som er sendt til oss og vi har jobbet med å utvikle en fornuftig tilnærming for å la spillere og foreldre vite når spillene tilbyr muligheten for å kjøpe ekstra innhold, heter det fra ESRB på Twitter..
Videre forklarer de at alle spill som selger innhold for ekte penger inne i spillene sine vil bli merket med «In-Game Purchases» - ikke helt ulikt slik app-butikkene til Google og Apple i dag gjør.
Trapper opp opplysningsarbeid
I tillegg lanserer de nettsiden ParentalTools.org for å vie oppmerksomhet til verktøyene som skal informere foreldre hvordan de kan håndtere tid og penger barna bruker på spillene.
Disse stegene skal være ett av mange i tiden som kommer, ifølge innlegget.
- Vi kommer til å diskutere hvordan vi kan forbedre merkesystemet med utgivere, utviklere, spillere og spesielt foreldre, og kommer til å justere når behov dukker opp.
Sjefen for ESRB, Patricia Vance, sier i pressemeldingen at «foreldre nå kommer til å vite når spill inneholder tilbud for å kjøpe ekstra innhold» og at de kommer til å trappe opp tiltakene for å opplyse foreldre om hvilke kontrollmuligheter foreldre har til sin rådighet for å håndtere pengebruken før de trykker «start» i spillet.
Norge følger PEGI
Her i Norge den pan-europeiske organisasjonen PEGI som leverer innhold- og aldersmerking på datapill, men de har foreløpig ikke begynt å merke spill med salg inne i spillene.
PEGI har imidlertid en nettside om denne typen forretningsmodeller i spill og tips om hvordan man kan regulere tilgangen.