Det er nok ikke helt fjernt å anta at det er med en viss svensk konkurrent i mente at «Modern Warfare»-skaperne Infinity Ward nå påberoper seg å ha lagt en hel masse vekt på PC-opplevelsen i sitt nye spill. Tonnevis med vekt, faktisk.
For selv om «Call of Duty» holder konsollmarkedet i et jerngrep, kan «Battlefield 3» ta et realt jafs i hardcore-spillergruppen på PC, der de kommer med sine digre baner, dynamiske miljøer og varierte gameplay, alt kjørt av den gresesprengende Frostbite 2.0-motoren.
På nettsamfunnet til «Call of Duty» har Infinity Wards kreative strateg Robert Bowling nå svart på en hel del spørsmål rundt PC-utgaven av spillet, som skal ta opp kampen med svenskene.
Tidligere denne måneden stilte Bowling i nettmøte hos oss, sammen med medutvikleren Sledgehammers toppsjef, Glen Schofield. Hva de fortalte da, kan du lese her.
Activision har for øvrig akkurat sluppet en heftig, ny trailer for spillet. Se den nederst i saken!
- Jeg er ekstremt gira på PC-versjonen av «Modern Warfare 3». Vi har tatt med oss all respons fra brukerne våre fra «Modern Warfare 2» og resten av «Call of Duty»-serien, og sett på hva de ønsker å se i PC-spillet, skriver Bowling, og fortsetter:
- Teamet hos Infinity Ward og Sledgehammer Games har lagt tonnevis med vekt på å levere en PC-opplevelse som har i seg alle de fantastiske tingene fra tidligere spill, i tillegg til mye nytt.
Han nevner lobby-systemet, offentlig eller vennebasert matchmaking, og, en av de heteste nyhetene, dedikerte servere.
Spillet har også full Steam-integrering, med vennelister, server-browsing, achievments og muligheten til å hoppe rett inn i spill med venner.
- I tillegg støtter vi PC-spesifikke ting som gir deg enda mer kontoll over opplevelsen din, som RCON, egendefinert lagring, stemme-chat, SSAO, med mer, sier Bowling.
Når det gjelder de dedikerte serverene, vil en få flust med valgmuligheter enten en setter opp serveren eller bare hopper inn i en.
- PC-spillere kan fullt ut styre sine private eller dedikerte servere, med kontroll over klassebegrensninger, egendefinerte spillmoduser og tilgang til unike moduser for private spill, som «One in the Chamber», «Gun Game», og «Infected». En kan også lagre egendefinerte moduser til senere bruk, sier Bowling.
Hvis en vil joine en dedikert server, kan en sortere og sette favoritter etter ping, kart, spillmodus, hardcore-varianter, stemme, passord og mye annet. Dedikerte servere vil også, i motsetning til offentlige, være ikke-rangerte. Du må altså ikke jobbe deg oppover på lederlistene for å låse opp våpen og hjelpemidler, da disse snarere er fullt og helt kontrollert av administratoren.
I motsetning til «Battlefield 3» sine digre baner med inntil 64 spillere, bekrefter Bowling at spillet deres vil ha maksimum 18 spillere på en server - men at dette kan utvides etter lansering. Til gjengjeld støtter det LAN-spilling, så om du får med 17 venner hjem i stua så føles det kanskje nok likevel.
De 18 som får spille, skal også stille på like premisser, forsikrer Bowling. Juksemakere vil han ikke ha noe av.
- Sikkerhet er et stort fokus i «Modern Warfare 3», spesielt etter forrige spill. Vi vil ta i bruk mange forskjellige anti-juks og sikkerhetsmetoder, inkludert Steams VAC-system, CEG og våre egne systemer, for å holde flerspillerdelen morsom, rettferdig og sikker for alle spillere uten at det skal gå ut over kontrollen de har gjennom å spille på PC.
Alt i alt er han som sagt «ekstremt gira».
- Vi verdsetter PC-spillere, og har gått til store lengder for å levere en rikere opplevelse for dem. Vi holder øret nær bakken og prøver å levere det som er mest etterspurt. Den store nyheten er at vi støtter dedikerte servere, inkludert serverbrowsing, stemming, RCON og mer. Vi har også inkludert en del PC-ekslusive elementer som SSAO. Til slutt har vi omfavnet og fullt ut integrert Steam-plattformen, inkludert vennelister og achievments.
OS: Windows® XP / Windows Vista® / Windows® 7
Processor: Intel® Core™ 2 Duo E6600 or AMD Phenom™ X38750 processor or better
Memory: 16 GB free hard drive space / 2GB RAM
Video Card: Shader 3.0 or better 256 MB NVIDIA®GeForce™ 8600GT / ATI® Radeon™ X1950 or better
Sound Card: DirectX® 9.0C or later