Annonse

ModNation Racers: Road Trip

Hvordan i all verden greide de å kløne til dette?

ModNation Racers: Road Trip

Hvordan i all verden greide de å kløne til dette?
3:57
11:41
Utvikler
United Front Games
Utgiver
Sony
Slippdato
Plattformer
Annonse
11:41
3:57
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.

(PressFire.no): Ah, «ModNation Racers», denne gangen med attpåklatten «Road Trip» bak navnet. Som Sonys egen miks av «Mario Kart», «Diddy Kong Racing» og «Little Big Planet», skulle denne serien ta alle med storm da den først kom på PlayStation 3.

En litt humpete start ble det jo, med et vell av tekniske vanskeligheter, men en fanskare grodde seg etter hvert ut – selv om spillet aldri ble den suksessen Sony nok hadde håpet på. At PSP-versjonen også var helt alright skadet ikke seriens renomé noe særlig, så nå sitter jeg altså her med Vita-versjonen i lankene.

Noe galt har måttet skje en eller annen plass her, for på et punkt har noen tatt avgjørelsen at dette spillet på død og liv måtte bli klart til lanseringen av Vita. Trist, er det.

Les flere anmeldelser av PlayStation Vita-lanseringsspill:
«Uncharted: Golden Abyss».
«Escape Plan».
«Wipeout 2048».
«FIFA Football».

Hvor skal vi begynne?

Dette er en forholdsvis rett-frem-greie hva vanlige kart-spill angår. Du har litt mer kontroll over hvordan du ender på pallen enn i for eksempel «Mario Kart», mye takket være en egen skjoldknapp som kan blokkere innkommende tungskyts, men ellerst er det plankekjøring.

Noen håndfuller «våpen», turbodrifting, dragsugutnyttelse og datakontrollerte spillere som spretter tilbake til førsteplass uten mål og mening – hele pakka er her. Faktisk er spillet nesten kliss likt sine forgjengere på veldig mange steder.

Men borte er de morsomme mellomsekvensene mellom banene serien har hatt før, og borte er kommentatorene. Selv motorlyden er borte. Er det bare versjonen min som er litt tussete, eller har utviklerne glemt det? Kanskje jeg putrer rundt i en Tesla?

Kanskje det er sånn utviklerne tenkte seg at spillet skulle skille seg ut, når mye av det unike preget har blitt fjernet?

Fokus på egne kreative evner

Banene du kjører på er kjedelige og føles uinspirerte. Jeg har faktisk flere ganger, med den innebygde level editoren, produsert baner som er både mer intensive og fartsfylte enn mange av de du får servert fra starten av.

For som i de tidligere versjonene er det et stort fokus på egne kreasjoner. Du kan uten noen særlige problemer (med unntak av berøringsskjermen - jeg kommer til det senere) produsere flotte baner på kort tid.

Berøringsflaten bakom på kontrolleren brukes bare i denne modusen, der du kan trykke bak på konsollen for å presse landskapet utover, eller skyve den innover igjen ved å bruke skjermen foran. Det funker ikke helt fantastisk, men er en finurlig ting å fikle med i noen sekunder.

For tredje gang i serien med like mange spill er det altså skikkelig artig å først kjøre rundt med sementbilen og lage en spinnvill bane for så å, bare sekunder etter, flåse rundt på den mot en rekke …datastyrte motstandere.

Bare datastyrte motstandere?

Her har det skjedd noe smått utrolig: Det er ingen online-modus!

Hva i all verden? Er det mulig? Ingen online overhodet? Seriøst? Hæ?

Jeg visste strengt tatt dette før jeg startet opp spillet den første gangen, men jeg tok meg selv i å bla gjennom alle de uoversiktelige menyene flere ganger bare for å være helt sikker.

«Mario Kart DS» i 2005 hadde nettspilling.

Vent, la oss rippe opp i dette enda litt mer:
«Modnation Racers» på PS3 i 2010 hadde nettspilling.
«Modnation Racers» på PSP i 2010 hadde nettspilling.
«Modnation Racers» på Vita i 2012 har ikke nettspilling.

I 2012, hvor jeg kan fiske opp mobilen min og spille online med folk i alt fra «Wordfeud» til «Death Rally» regner jeg med at et spill i en sjanger kjent for multiplayer og online-kjøring de siste syv årene på bærbare konsoller faktisk lar meg gjøre dette.

Istedet er du pokka nødt til å ræse rundt med halvkjipe datastyrte skrotinger, om du ikke finner en venn som vil sitte ved siden av deg og som har kjøpt spillet. Noe som er heller usannsynlig.

Hakking, loading, hakking

Mer bisarr blir mangelen på online når du finner ut at du enkelt kan dele kreasjonene dine, være seg baner, biler eller figurer, med andre på nett. Du kan laste opp banetidene dine også, for å «kjøre om kapp» med andre spillere, men her er det enda en håpløs designbit lagt til:

Du være koblet til internett for at spillet skal gidde å lagre ghost-dataene dine. Er du offline og kjører i timesvis og vil laste opp noe når du så kobler deg på nettet kan du ikke dette.

Mer ulykke, og det som har vært en akilleshæl for serien: Loading-tidene er lange nok til at det irriterer meg. Et helt minutt på å fyre opp spillet, for så enda et helt minutt (noen ganger litt mindre, andre ganger mer) på å laste banen er ikke noe som gagner et håndholdtspill.

Ikke kan utviklerne skylde på at det er grensesprengende grafikk som skal lastes inn heller, for det er ikke et utrolig vakkert spill dette – selv til å være på en håndholdt. De kan heller ikke skylde på at det er en treg lastetid fordi spillet er på en disk lenger. 

At det til tider også hakker under spilling, selv med så mye maskinkraft under panseret, kan ikke sies å være noe utviklerne bør være stolte av. Spesielt når du ligger litt bak i feltet og det fyres av masse trallala som eksploderer rundt deg røsker spillet seg videre, og selv i menyene slipper vi ikke unna hakkingen.

Utilgivelig i en sjanger hvor kongen på haugen konsekvent leverer bunnsolid framerate.

Antitouch-skjerm

Til alt overmål leverer også spillet noe av den verste touch-skjerm-funksjonaliteten jeg kan huske å ha fiklet borti.

Her kan du bokstavelig talt hamre med fingeren din tre-fire-fem ganger på knappene uten at noe skjer.

Til bittesmå forandringer på figuren din i «lag din egen lille kjøremann»-delen er touchskjermen heller ikke nøyaktig nok, og når du blander inn den nevnte problematikken med at ting ikke registreres helt så kan det være frustrerende å skape noe.

Uten at det hindrer folk i å lage helt fantastiske kreasjoner du kan laste ned, må det sies. Igjen skinner denne siden av serien som et fyrtårn, men det er ikke nok til at jeg triller mer enn en toer.

Det virker rett og slett som det ikke er et ferdig produkt vi får. Banene som allerede er inkludert er forglemmelige, musikksporet minst likeså, og jeg vet sannelig ikke hva i all verden som skjedde med resten.

Et tafatt forsøk på karting-sjangeren som selv den samme serien har greid bedre før. Vi vet allerede at Sony har tenkt å droppe «Modnation»-serien til fordel for en egen variant basert på de langt mer karismatiske «Little Big Planet»-spillene. Kanskje visste de noe om kvaliteten her?

Det spiller liten rolle i det lange løp uansett. Glem dette spillet snarest, så gjør du deg selv en tjeneste.

«ModNation Racers: Road Trip» lanseres 22. februar til PlayStation Vita.

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Hele konseptet med å lage egne baner og figurer funker nesten perfekt.
Negativt
Ingen online, mindre innhold enn tidligere spill, tekniske vanskeligheter og halvslapp kjørefølelse vitner om at spillet er rushet ut til lanseringen av Vita.
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Hvordan i all verden greide de å kløne til dette?
ModNation Racers: Road Trip
Erik Fossum

(PressFire.no): Ah, «ModNation Racers», denne gangen med attpåklatten «Road Trip» bak navnet. Som Sonys egen miks av «Mario Kart», «Diddy Kong Racing» og «Little Big Planet», skulle denne serien ta alle med storm da den først kom på PlayStation 3.

En litt humpete start ble det jo, med et vell av tekniske vanskeligheter, men en fanskare grodde seg etter hvert ut – selv om spillet aldri ble den suksessen Sony nok hadde håpet på. At PSP-versjonen også var helt alright skadet ikke seriens renomé noe særlig, så nå sitter jeg altså her med Vita-versjonen i lankene.

Noe galt har måttet skje en eller annen plass her, for på et punkt har noen tatt avgjørelsen at dette spillet på død og liv måtte bli klart til lanseringen av Vita. Trist, er det.

Les flere anmeldelser av PlayStation Vita-lanseringsspill:
«Uncharted: Golden Abyss».
«Escape Plan».
«Wipeout 2048».
«FIFA Football».

Hvor skal vi begynne?

Dette er en forholdsvis rett-frem-greie hva vanlige kart-spill angår. Du har litt mer kontroll over hvordan du ender på pallen enn i for eksempel «Mario Kart», mye takket være en egen skjoldknapp som kan blokkere innkommende tungskyts, men ellerst er det plankekjøring.

Noen håndfuller «våpen», turbodrifting, dragsugutnyttelse og datakontrollerte spillere som spretter tilbake til førsteplass uten mål og mening – hele pakka er her. Faktisk er spillet nesten kliss likt sine forgjengere på veldig mange steder.

Men borte er de morsomme mellomsekvensene mellom banene serien har hatt før, og borte er kommentatorene. Selv motorlyden er borte. Er det bare versjonen min som er litt tussete, eller har utviklerne glemt det? Kanskje jeg putrer rundt i en Tesla?

Kanskje det er sånn utviklerne tenkte seg at spillet skulle skille seg ut, når mye av det unike preget har blitt fjernet?

Fokus på egne kreative evner

Banene du kjører på er kjedelige og føles uinspirerte. Jeg har faktisk flere ganger, med den innebygde level editoren, produsert baner som er både mer intensive og fartsfylte enn mange av de du får servert fra starten av.

For som i de tidligere versjonene er det et stort fokus på egne kreasjoner. Du kan uten noen særlige problemer (med unntak av berøringsskjermen - jeg kommer til det senere) produsere flotte baner på kort tid.

Berøringsflaten bakom på kontrolleren brukes bare i denne modusen, der du kan trykke bak på konsollen for å presse landskapet utover, eller skyve den innover igjen ved å bruke skjermen foran. Det funker ikke helt fantastisk, men er en finurlig ting å fikle med i noen sekunder.

For tredje gang i serien med like mange spill er det altså skikkelig artig å først kjøre rundt med sementbilen og lage en spinnvill bane for så å, bare sekunder etter, flåse rundt på den mot en rekke …datastyrte motstandere.

Bare datastyrte motstandere?

Her har det skjedd noe smått utrolig: Det er ingen online-modus!

Hva i all verden? Er det mulig? Ingen online overhodet? Seriøst? Hæ?

Jeg visste strengt tatt dette før jeg startet opp spillet den første gangen, men jeg tok meg selv i å bla gjennom alle de uoversiktelige menyene flere ganger bare for å være helt sikker.

«Mario Kart DS» i 2005 hadde nettspilling.

Vent, la oss rippe opp i dette enda litt mer:
«Modnation Racers» på PS3 i 2010 hadde nettspilling.
«Modnation Racers» på PSP i 2010 hadde nettspilling.
«Modnation Racers» på Vita i 2012 har ikke nettspilling.

I 2012, hvor jeg kan fiske opp mobilen min og spille online med folk i alt fra «Wordfeud» til «Death Rally» regner jeg med at et spill i en sjanger kjent for multiplayer og online-kjøring de siste syv årene på bærbare konsoller faktisk lar meg gjøre dette.

Istedet er du pokka nødt til å ræse rundt med halvkjipe datastyrte skrotinger, om du ikke finner en venn som vil sitte ved siden av deg og som har kjøpt spillet. Noe som er heller usannsynlig.

Hakking, loading, hakking

Mer bisarr blir mangelen på online når du finner ut at du enkelt kan dele kreasjonene dine, være seg baner, biler eller figurer, med andre på nett. Du kan laste opp banetidene dine også, for å «kjøre om kapp» med andre spillere, men her er det enda en håpløs designbit lagt til:

Du være koblet til internett for at spillet skal gidde å lagre ghost-dataene dine. Er du offline og kjører i timesvis og vil laste opp noe når du så kobler deg på nettet kan du ikke dette.

Mer ulykke, og det som har vært en akilleshæl for serien: Loading-tidene er lange nok til at det irriterer meg. Et helt minutt på å fyre opp spillet, for så enda et helt minutt (noen ganger litt mindre, andre ganger mer) på å laste banen er ikke noe som gagner et håndholdtspill.

Ikke kan utviklerne skylde på at det er grensesprengende grafikk som skal lastes inn heller, for det er ikke et utrolig vakkert spill dette – selv til å være på en håndholdt. De kan heller ikke skylde på at det er en treg lastetid fordi spillet er på en disk lenger. 

At det til tider også hakker under spilling, selv med så mye maskinkraft under panseret, kan ikke sies å være noe utviklerne bør være stolte av. Spesielt når du ligger litt bak i feltet og det fyres av masse trallala som eksploderer rundt deg røsker spillet seg videre, og selv i menyene slipper vi ikke unna hakkingen.

Utilgivelig i en sjanger hvor kongen på haugen konsekvent leverer bunnsolid framerate.

Antitouch-skjerm

Til alt overmål leverer også spillet noe av den verste touch-skjerm-funksjonaliteten jeg kan huske å ha fiklet borti.

Her kan du bokstavelig talt hamre med fingeren din tre-fire-fem ganger på knappene uten at noe skjer.

Til bittesmå forandringer på figuren din i «lag din egen lille kjøremann»-delen er touchskjermen heller ikke nøyaktig nok, og når du blander inn den nevnte problematikken med at ting ikke registreres helt så kan det være frustrerende å skape noe.

Uten at det hindrer folk i å lage helt fantastiske kreasjoner du kan laste ned, må det sies. Igjen skinner denne siden av serien som et fyrtårn, men det er ikke nok til at jeg triller mer enn en toer.

Det virker rett og slett som det ikke er et ferdig produkt vi får. Banene som allerede er inkludert er forglemmelige, musikksporet minst likeså, og jeg vet sannelig ikke hva i all verden som skjedde med resten.

Et tafatt forsøk på karting-sjangeren som selv den samme serien har greid bedre før. Vi vet allerede at Sony har tenkt å droppe «Modnation»-serien til fordel for en egen variant basert på de langt mer karismatiske «Little Big Planet»-spillene. Kanskje visste de noe om kvaliteten her?

Det spiller liten rolle i det lange løp uansett. Glem dette spillet snarest, så gjør du deg selv en tjeneste.

«ModNation Racers: Road Trip» lanseres 22. februar til PlayStation Vita.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

ModNation Racers: Road Trip

Positivt
Hele konseptet med å lage egne baner og figurer funker nesten perfekt.
Negativt
Ingen online, mindre innhold enn tidligere spill, tekniske vanskeligheter og halvslapp kjørefølelse vitner om at spillet er rushet ut til lanseringen av Vita.
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode