- Månedsavgift leder til fyllinnhold

I stedet satser «Guild Wars 2»-studioet på å lage moro.

21. juni 2012 08:02

(PressFire.no): Stadig flere massive nettrollespill utgis uten en månedlig avgift, slik sjangeren i mange år holdt seg flytende. I stedet finansieres de ved at spillerne kan kjøpe mindre gjenstander eller finesser inne i selve spillet, med såkalte mikrotransaksjoner.

Blant de største «free to play»-utgivelsene på tapetet finner vi «Guild Wars 2», som allerede har rukket å imponere vår MMO-ekspert

Utviklerne av storspillet insisterer på at det ikke lider noen nød av å gå bort fra den tradisjonelle betalingsmodellen.Tvert imot så lar det dem fokusere på å lage kvalietsinnhold.

Det skriver innholdssjef Colin Johanson i et blogginnlegg.

- Har du det morsomt?

- Historisk sett har man målt suksessen til massive nettrollespill etter hvor mange som betaler for å spille dem, starter han, før han fortsetter med å forklare hvordan det påvirker utviklingen.

- De som designer tradisjonelle MMO-spill lager stoff som krever mye tid, så folk skal spille lenger. Om det er forretningsmodellen og -motivasjonen din, er det utrolig smart. Men du står i fare for å ofre kvalitet så du kan stappe inn så mye innhold som mulig, understreker veteranen.

Siden ArenaNet ikke kommer til å kreve en månedlig sum for at noen skal spille deres neste utgivelse, mener han at de kan fokusere på en helt annen, vanskeligere målbar verdi: moro.

- Vi måtte forandre utviklingsprosessen vår fra bunnen av. Og den begynner med et veldig enkelt spørsmål, som sjeldent stilles i spillutvikling: har du det morsomt?

Spør spillerne

Fokuset på fornøyelighet har visstnok lekket til en rekke krinker og kroker av utviklingen. Johanson forklarer for eksempel at sjeldne våpen i deres spill ikke nødvendigvis er bedre enn de mer tilgjengelige. De kan bare være sjeldnere. Poenget er at alle skal stille på like premisser.

- Hver gang du fullfører ei hule, får du en polett som kan byttes inn mot belønninger, i stedet for at du har en liten sjanse for å få gjenstanden i selve hula. Det er jo morsommere å alltid bli belønnet for å fullføre noe, står det å lese i innlegget.

Innholdssjefen forteller at det overhengende spørsmålet om hvorvidt noen koser seg, også har lekket over til de svært populære betaperiodene hvor allmuen kan spille «Guild Wars 2».

- Etter at du fullfører historiebiter, huler og spillsoner blir du stilt et par enkle spørsmål. Det viktigste, som vi alltid får med, er hvor morsomt det du nettopp opplevde var.

Samtidig prøvekjører de alt innhold intenst på hele eller deler av MMO-selskapet. Og kvalitessikringslaget, som vanligvis leter etter spillfeil, oppfordres også til å foreslå forbedringer i av det faktiske innholdet. 

Gjenspillingsverdi

- Om vi fulgte en abonnementsmodell, hadde vi muligens brukt all denne tiden på å hive så mye innhold som mulig inn i spillet. I stedet får vi utnytte den til å raffinere innhold og gjøre det enestående, pønsker innholdssjefen.

Han benytter samtidig anledningen til å mimre litt.

- Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg spilte «Quest for Glory». Spillet ga meg ikke 25 daglige oppdrag som jeg måtte logge på og fullføre - jeg spilte det mange ganger fordi det var moro.

Johanson er tydelig på at de ikke kommer til å konkurrere med innholdsgiganter som «World of WarCraft» og «Star Wars: The Old Republic» på rent, selvstendig innhold. De har en annen vri.

- Kan vi lage noe som er så moro at du får lyst til å spille det flere ganger fordi det er moro, snarere enn fordi spillet ber om det, spør han retorisk.

Så langt har tilbakemeldingene fra betatestingen tilsynelatende vært gode, men det gjenstår å se akkurat hvor moro «Guild Wars 2» blir når det slippes i løpet av året en gang. Til Windows.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3