I fjor lanserte Ubisoft flere PC-spill med en kontroversiell piratkopieringssperre som krever at du må være koblet til internett – selv om du ikke spiller på nettet.
Hvis du mister nettilkoblingen stopper spillet opp inntil koblingen har blitt gjenopprettet. Spillerne var i harnisk og det raste på nettforum fra hele verden. Også Forbrukerrådet fortalte PressFire at de ikke syntes noe om løsningen.
PC-spillere som blant annet kjøpte «Assassin's Creed II», «Silent Hunter 5» og «Splinter Cell Conviction» var blant de rammede.
I det siste har Ubisoft imidlertid begynt å mildne i bruken av kopibeskyttelsen - flere av spillene som hadde kopibeskyttelsen ble i januar oppdatert, slik at de ikke lengre krevde at du var online.
Og i forrige uke dukket endelig forhåndsbestillingen av «Assassin’s Creed: Brotherhood» til PC opp på den digitale nettbutikken Steam, hvor kravet om kontinuerlig nettilgang ikke ble flagget.
Nå har Ubisoft bekreftet at elementer fra hatede kopibeskyttelsen ikke vil være med i «Assassin’s Creed: Brotherhood» til PC, det vil si – du må fremdeles være koblet til nettet når du starter spillet.
- PC-versjonen av «Assassin’s Creed: Brotherhood» vil være spillbart når du er koblet av nettet, etter at du først har logget deg på, skal en Ubisoft-representant ha fortalt VG247.com.
Et av de mest ettertraktede elementene i «Assassin’s Creed: Brotherhood» er flerspillerdelen, og den spilles naturligvis på nettet. Det er mulig at Ubisoft har tenkt at dette holder for dette spillet. Vår anmelder elsket flerspillerdelen i spillet og trillet en sekser på terningen.
«Assassin’s Creed: Brotherhood» ble sluppet til Xbox 360 og PlayStation 3 19. november i fjor, mens en PC-versjon slippes først 18. mars. Xbox 360- og PS3-versjonen har allerede fått to gratis nedlastbare oppdateringer som åpner for flere nye kart i flerspillerdelen.