(PressFire.no): Krigsspillet «Medal of Honor» gjorde et slags comeback i 2010, med en handling lagt til Midtøsten og et ønske fra spillskaperne om å skildre autentiske oppdrag.
Den amerikanske spesialsoldaten som faktisk skjøt og drepte Osama bin Laden, innrømmer at han var nær ved å bli rekruttert som en av konsulentene til fjorårets «Medal of Honor: Warfighter».
Men Electronic Arts, spillutgiveren, takket nei.
The Shooter, eller «Skytteren» som han kalles, har snakket ut i et intervju med Esquire. Der forteller han hvor tøff hverdagen har blitt etter at han ikke lenger tjenestegjør i de amerikanske spesialstyrkene.
Som Dagbladet skrev om i går, er «Skytteren» nå arbeidsledig.
Han er i ferd med å havne i pengetrøbbel og har heller ingen helseforsikring.
«Skytteren» sluttet som spesialsoldat i september i fjor, etter 16 år i tjenesten. Hadde han fortsatt i 36 måneder til, ville han oppfylt kravet til pensjon.
På vårparten i 2012, en måneds tid etter at Greg Goodrich i Danger Close for første gang viste «Medal of Honor: Warfighter» til presse i San Francisco, forsøkte onkelen til «Skytteren» å rekruttere ham til spillselskapet.
Han kunne imidlertid ikke fortelle at nevøen var mannen som drepte bin Laden.
Med over 30 konsulenter om bord til «Warfighter», de fleste i aktiv tjeneste, takket EA nei til «The Shooter», skriver Esquire. De følte de hadde nok kompetanse.
Sju medlemmer av SEAL Team 6 fikk i fjor høst disiplinærstraff, etter at det ble avslørt at de har jobbet som konsulenter for spillstudioet Danger Close, og hadde delt for mange opplysninger med spillutviklerne.
Én av disse var med på selve oppdraget, ifølge CBS News.
Electronic Arts har nylig bestemt å legge hele «Medal of Honor» på is.
Det seneste spillet, som kom i fjor, sviktet salgsmessig og ble på ingen måte en kritikerfavoritt, heller.
Også i 2010, da serien flyttet fokus fra andre verdenskrig til den aktuelle konflikten i Midtøsten, ble spillet en slags syndebukk da EA forklarte røde regnskapstall.
«Medal of Honor» ble i tillegg boikottet av amerikanske interesseorganisasjoner etter at Danger Close lenge jobbet med en plan om å la flerspillerdelen bestå av to lag: Taliban mot koalisjonsstyrker.
- Vi er i en bransje som er drevet av suksesser, der det handler om hva du klarer å bygge over en gitt periode – og der du virkelig må levere.
- Ærlig talt, vi misset med «Medal of Honor», og vi tar ansvaret for det, sa EAs Frank Gibeau i forrige måned, samtidig som det ble kjent at denne serien ikke lenger er en satsning for Electronic Arts.