(PressFire.no): Fallhøyden var veldig stor, men den svenske «Kopps»-regissøren Josef Fares innfridde og vel så det med spilldebuten «Brothers: A Tale of Two Sons».
Den følelsesladde fortellingen om to brødre som må forsere en nordiskaktig fantasiverden for å finne medisin til sin døende far, brukte i hvert fall ikke mange timer på å bedåre vår anmelder.
Turens beskjedne lengde skal være et bevisst valg fra regissøren, eller i hvert fall en motvekt til et fenomen Josef Fares ikke er særlig begeistret over.
– Min mening er at mange av dagens spill er altfor lange og repetitive. Men jeg har ikke noe mot lange spill så lenge de holder opplevelsen frisk, innrømmer han til Shacknews.
«Brothers: A Tale of Two Sons» er «bare» rundt tre timer langt, og Fares mener at de fint kunne ha gjort det fire timer lengre om de ønsket det.
– Men det hadde betydd at vi måtte resirkulere mekanikkene, og jeg følte at det var viktigere å holde opplevelsen unik til enhver tid, forteller han til spillsiden.
I en annen del av intervjuet forklarer han spillets veldig lineære form med et ønske om å styre historiens tempo. Samtidig avslører han at de diskuterte å gi spillerens ulike valg, men slet med å finne tid til å implementere det.
– Spillet krevde mye mer jobb enn å jobbe på en film, men det kan være fordi det er mitt første spill, røper regissøren av filmer som «Jalla Jalla» og «Farsan».
Det tekniske håndverket ble utført av svenske Starbreeze («Syndicate», «Riddick»-spillene»), som skal ha blitt instruert til å bygge opplevelsen rundt det utradisjonelle styresettet.
Spilleren må nemlig manøvrere begge brødrene med hver sin analogstikke, og på sett og vis samarbeide med seg selv.
Kommunikasjonen dem mellom skjer på et uforståelig språk og handlingen formidles stort sett gjennom omgivelsene og brødrenes handling.
– Jeg valgte et oppdiktet språk fordi det tvinger spillerne til å tolke historien på sin egen måte, sier Josef Fares til Shacknews.
Til gjengjeld får man flust av muligheter til å kommunisere med både folk og fe gjennom kroppsspråk og handling.
Nå går filmskaperen med planer om å lage «mange nye spill», skal vi tro intervjuet.