14. oktober slippes det som blir ansett som en ny start for «Medal of Honor»-serien. Handlingen i det nye spillet har blitt flyttet fra andre verdenskrig til dagens pågående krig i Afghanistan. På den måten vil spillet være aktuelt på en helt annen måte enn de fleste andre spill i samme sjanger.
Og nå avslører sjefen for utviklingen av krigsspillet, Greg Goodrich, at EA har investert mye i spillet. I et intervju med New York Times avslører han at spillet må selge minst tre millioner eksemplarer for at han skal få muligheten til å lage en oppfølger.
Spillets fokus på krigen mot Taliban- og Al Qaida-soldater har skapt debatt og det er fremdeles usikkert hvordan den kontroversielle handlingen vil påvirke salgstallene.
Det nye «Medal of Honor»-spillet går rett i strupen på «Call of Duty»-serien, som også har hatt en enorm suksess etter at de tok handlingen til moderne krigføring med «Modern Warfare». «Call of Duty: Modern Warfare 2», som ble sluppet I november 2009, solgte rundt syv millioner eksemplarer i løpet av de 24 første timene.
I januar i år kunne Activision melde at spillet har omsatt for en milliard dollar, eller rundt 6,3 milliarder norske kroner med dagens kurs.
«Modern Warfare 2» hadde også en kontroversiell scene som skapte overskrifter og moraldebatt. I den omtalte scenen havner du i en terroristaksjon hvor en rekke terrorister dreper sivile på en flyplass, men du får selv velge om du vil være delaktig eller tilskuer til de grufulle scenene.
Det første spillet i «Medal of Honor»-serien kom til PlayStation i 1999 og hadde en historie skrevet av selveste Steven Spielberg. Senere har det kommet en rekke oppfølgere og det nye spillet markerer det niende spillet i serien. Det forrige spillet het «Medal of Honor: Airborne» og kom til Xbox 360, PS3 og PC i 2007.