- «LittleBigPlanet 2» har blitt en rekrutteringsplass for utviklere

Kreativiteten overgår mange fullprisspill, sier Media Molecule-sjefen.

11. april 2011 19:48

Med PlayStation 3-spillet «LittleBigPlanet» revolusjonerte den britiske utvikleren Media Molecule plattformsjangeren gjennom at man kunne lage egne brett som kunne deles over nettet.

I januar sprengte det samme spillstudioet nye grenser da de gav hobbyutviklere ganske så omfattende verktøy i «LittleBigPlanet 2». Nå kan man ikke bare lage egne brett, men også spill.

Hva har egentlig skjedd siden lanseringen for snart tre måneder siden?

I en e-post til PressFire.no forteller Media Molecule-sjef Mark Healey at spillet allerede er blitt jaktmarker for utviklere som ser etter nye talenter. Han har dessuten nyheter om en forestående oppdatering.

- Fremtiden for «LittleBigPlanet» vil være full av kjærlighet og kreativitet, som den er nå. Det vil komme spill fra nettsamfunnet som vil være bedre enkelte fullprisspill. Det har allerede blitt en rekrutteringsplass for å finne folk til spillstudioer, skriver Healey.

- Move-oppdatering på vei

Healey avslører også at unge håpefulle utviklere snart vil få muligheten til å tre inn i bevegelseskontrollernes mystiske verden.

- Vi skal slippe en Move-pakke, noe som kommer til å bli veldig spennende. Den kommer til å inneholde en full Media Molecule-opplevelse, men det er den kreative delen som virkelig gjør meg opprømt. Vi spretter Move fullstendig opp og gir den til nettsamfunnet og spør dem hvilke opplevelser de kan «drømme frem» som involverer Move-kontrolleren. Jeg spår at vi kommer til å se noen virkelig innovative ting oppstå.

Det har gått noen måneder siden «LittleBigPlanet 2» ble lansert, og Healey mener kreasjonene som har dukket opp siden er fantastiske. Du kan selv se noen eksempler i traileren nederst.

- Det er vanskelig å skulle beskrive. Vi har noen virkelige kvalitetspill som har blitt laget – ting som etter min mening kunne stått fint på egne bein. Det er folk som spesialiserer seg innen forskjellige områder, som musikk, logikk, kunst og så videre.

- Det minner meg om demo-scenen på PC-ene, den samme scenen som utviklet seg til å bli monsteret som nå utgjør spillindustrien. Jeg kan med sikkerhet si at det i «LittleBigPlanet»-samfunnet finnes mange stjerner for fremtidens spillindustri, forteller Healey til PressFire.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3