Little Big Planet Vita

Sackboy får sitt eget liv på Vita.

(PresFire.no): Endelig! Her er spillet som kan rettferdiggjøre et PlayStation Vita-kjøp.

Det er også spillet som bør være en digital muse for andre utviklere når de lager spill på konsollen, for disse folka vet å trykke på de rette knappene.

Denne frøkna er ikke bare vakrest i klassen, men også den smartest og sprekeste. Det er en fullverdig «Little Big Planet»-opplevelse i håndholdt format, i motsetning til PSP-spillet.

Den gangen manglet nemlig både flerspiller og brukerskapt innhold, noe som er en viktig del av spillet.

Tivoli-sirkus-skrekk

Det originale og særegne uttrykket ser nesten bedre ut på Vita enn på storebroren, PS3.

Lys- og kameraeffekter er mesterlig satt og det ser silkemykt ut. Fargene og bruken av teksturer, som fremstår nærmest som taktile, er i en egen klasse.

Med en slags tivoli-sirkus-skrekk-tema har de nye utviklerne også klart å sette sitt eget estetiske preg på spillet – tenk deg om Terry Gilliam og Tim Burton laget en animasjonsfilm med Sackboy i hovedrollen.

Historien er også mer distinkt og har en bedre plass i nivådesignet enn før.

Boblende kreativt

Selve nivådesignet bobler over av kreativ og inspirert bruk av konsollen. Trykkfølsom skjerm og bakside brukes til å manipulere miljøet, gjerne på en måte som krever at du må bruke hodet samtidig som du er kjapp på labben.

Følelsen av å ha et tredimensjonalt lite univers mellom hendene blir sterkere nå du trykker klosser ut og inn ved bruk av skjermen på forsiden og den trykkfølsomme baksiden - som et levende mikrounivers mellom hendene dine.

Når du har trippet over et par hull og plutselig må svinge deg rundt med en gripekrok og må manipulere vegger og tak mellom slagene, finner du en magisk flyt som adrenalinpumpa i hundre og mestringsfølelsen i hjertet.

Kameraet brukes også i den kreative delen av spillet, blant annet som klistremerker eller når det lages brukerskapt innhold.

Enklere å skape

Det er et imponerende stykke håndverk hvor de har klart å bruke alle disse elementene for å skape et spill som instinktivt skaper en naturlig flyt og samtidig føles friskt.

Selv om fysikken i spillet er begrenset føles den naturlig og blir fort etablert som noe instinktene absorberer.

Det er viktig for at flyten skal komme i et plattformspill, spesielt når vanskelighetsgraden justeres opp utover i spillet.   

De har også skjønt at konsollens mange grensesnitt ikke må dyttes inn med brekkjern, men må brukes på måter hvor de har en naturlig plass og låner seg til spillopplevelsen. Det føles som en naturlig evolusjon av serien.

Og senere i år vil du også kunne bruke Vita-konsollen i «Little Big Planet 2» på PS3.

Den kreative delen av «Little Big Planet Vita», hvor du skaper innhold, oppleves egentlig som bedre takket være en trykkfølsom skjerm. Dermed kan du tegne rett på skjermen og det går kjappere å flytte ting inn i miljøet.

Utømmelig kilde for moro

Spillet har full støtte for brukerskapte brett og spill, noe som gjør den til en potensiell utømmelig kilde av moro. Det kommer godt med for spillet kunne med fordel ha vært lengre, men bare fordi man egentlig aldri får nok.

De nye grensesnittene på Vita åpner også for at vittigpettere, oppfinnere og kreativitetsjegere kan utfolde seg på nye måter.

Jeg skulle imidlertid hatt et hvassere soundtrack, for de to foregående spillene har hatt fantastisk musikk som satte tonen med musikk fra blant annet The GO! Team. De nye utviklerne treffer ikke spikeren på hodet og passer ikke alltid like godt inn.

Den unike spillgleden fra de foregående spillene blomstrer i håndholdt format og fremstår i tillegg som en naturlig evolusjon.

Dette spillet viser også hvilke styrker håndholdte konsollspill kan ha når de stadig sammenlignes med mobiltelefoner eller nettbrett. Analoge stikker og ordentlige knapper gir en helt annen form for kontroll, og hvis man kan ha begge deler blir det enda bedre.

Alt ligger til rette for at «Little Big Planet» nå kan skape sitt eget liv på Vita. På bar bakke er det ett av årets beste plattformspill - tenk hvor bra det kan bli når den kreative galskapen utfolder seg.

NB! Spillet lanseres til PlayStation Vita den 19. september, både digitalt via PlayStation Store, og som fysisk spill (minnekort). Spillet kommer med valgfri norsk tekst og tale.

Oppsummering
Positivt
Fantastisk blanding av hode- og fingerferdigheter.
Negativt
Skuffende musikk.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3