(PressFire.no): Uten «System Shock 2» hadde det aldri vært noe «BioShock». Og muligens verken «Dishonored» eller «Deus Ex» heller.
Den stemningsrike klassikeren har i mange kåringer blitt kalt et av tidenes aller beste skytespill, og tok et syvmilssteg for historiefortelling i spill.
I morgen gjenutgis den gyselige sci-fi-heisaturen på Good Old Games. Det bekreftes i et intervju med dataspillbloggen Rock Paper Shotgun.
Originalen kom i 1999, og utviklingen ble anført av «BioShock»-skaperen Ken Levine. Det nevnte steampunk-spillet skal på mange måter være en åndelig oppfølger til sci-fi-sluggeren.
På den tiden jobbet Levine hos legendariske Looking Glass Studios, som ble lagt ned i 2000. Siden har rettighetene vært spredt for vinden, til de endte opp hos spillutvikleren Stephen Kick og hans studio Night Dive.
- Det har vært en veldig lang prosess, som har krevd drøssevis av tålmod og gransking. Før forhandlingene begynte, hadde jeg veldig liten forretningserfaring, så tanken på å starte et eget studio og potensielt jobbe med «System Shock» var utrolig skremmende, forteller Kick til RPS.
Idéen skal ha kommet da han for en stund tilbake reiste gjennom Gautemala med en bærbar pc lastet opp med det legendariske skytespillet i sekken. Det slo ham at spillet var like engasjerende selv 14 år etter at det kom.
Etter hvert tok utvikleren kontakt med Good Old Games, som har spesialisert seg på å gjenutgi digitale, kopisperreløse versjoner av dataspillklassikere. De hadde vært på jakt etter «System Shock» i fire-fem år.
Nå har arbeidet nådd slutten, og klassikeren skal utgis over internett for første gang. Med støtte for moderne operativsystemer som Windows 7 og 8.
- Dette er originalen i all sin prakt. Fans kan legge inn de modifikasjonene de ønsker, og forhåpentligvis får vi se nye utvidelser fra brukere etter hvert, jubler Kick til nettstedet.
- Med Stephens hjelp har vi gjort alt i vår makt for å samle en virtuell samlerutgave. I tillegg til lydsporet får GOG-versjonen konseptkunst, kart, et intervju med Ken Levine, dokumentet med den opprinnelige spillidéen og mye mer, skyter Guillaume Rambourg fra GOG inn.
«System Shock 2» var blant de første skytespillene som blandet rollespillelementer inn i farsen sin. Oppå å legge stor vekt på historien, kommer det også med figurutvikling og et inventarsystem.
Historien begynner i år 2114, der du styrer soldaten G65434-2 om bord på romskipet Von Braun. Etter mye om og men må du væpne deg og kjempe din vei gjennom det digre skipet jaget av den spinnville kunstige intelligensen SHODAN.
Spillet er særlig kjent for tunge psykologiske skrekkelementer og indirekte historiefortelling, der man blant annet plukker opp info gjennom tekst- og lydlogger.
Rundt adventstider i fjor slo vi av en lengre prat med skaperen Ken Levine, som i disse dager gjør seg ferdig med «BioShock: Infinite».