Lagde «slave-Tetris», der du skal stable mennesker i lasterommet på en båt

3. september 2015 13:07

(PressFire.no): «Playing History 2: Slave Trade» er et danskprodusert dataspill som den siste uka har skapt storm.

Noe av spillinnholdet består av å stable mennesker  – skildret som en ensartet gruppe, der bare undertøyet har ulike fargenyanser – om bord i en lastebåt.

Målet er å få plass til så mange som mulig. Navnet på dette partiet av spillet er «Slave Tetris».

Du kan se en trailer i videovinduet.

Slik foregår «Tetris»-delen
av spillet.

Myntet på barn

Spillet ble opprinnelig lansert i 2013, men gikk nylig ut med et nytt salgsfremstøt på Steam – verdens største spillbutikk på nett.

Kanskje var det grunnen til at flere testet innholdet og debatten blusset opp?

Slik lyder den offisielle beskrivelsen av spillet:

 Reis tilbake i tid og vær vitne til den grufulle slavehandelen. Du arbeider som en ung slaveinspektør på et skip kryssende Atlanteren. Du assisterer kapteinen, og er hans øyne og ører om bord.

Målgruppa oppgis på Steam-produktsiden å være barn fra 11 til 14 år.

Sterke reaksjoner på Twitter.
Sterke reaksjoner på Twitter.

Fryktelig

Den pågående flyktningkrisa i Middelhavet gjør at mange oppfatter «Slave Tetris» som skremmende aktuelt – og svært lite passende.

De fleste kritikere mener innholdet i spillet oser av rasisme.

– Hvordan er «Slave Tetris» lærerikt?

– Fryktelig. Mennesketrafikk er ikke et spill. Fjern dette nå.

–  Spillet er støtende og skor seg på en fryktelig periode av historien som svarte enda ikke har kommet seg etter.

Dette er bare noen få eksempler på Twitter-meldinger fra oppskakete mennesker da innholdet i spillet fikk mye omtale.

Sjefen for det danske spillstudioet
understreker:
- Dette er til studenter, ikke rasister.

Tviler på at dette er noe rasister vil spille

Direktøren i Serious Games Interactive, Simon Egenfeldt-Nielsen, får hard kritikk for innholdet. Selv peker han på at det bare er en liten del av undervisningsspillet folk har hengt seg opp i.

– Jeg er villig til å velge to timer undervisning foran 15 sekunder «ufølsom» Tetris…

Egenfeldt har fulgt opp med flere Twitter-meldinger der han forsøker å redegjøre overfor kritikerne.

– Målgruppa er ungdomsskoleelever. Jeg tviler på at rasister vil ønske å spille et spill der du er en slave som forsøker å rømme, mener direktøren.

Egenfeldt-Nielsen har doktorgrad i undervisning ved bruk av dataspill og har ifølge CV-en på bloggen sin stått bak mer enn ti utgivelser myntet på barn.

Et skytespill neste gang?

Et par dager senere, og etter mye negativ omtale, snudde Serious Games Interactive. Egenfeldt-Nielsen har nå stengt Twitter-kontoen sin – og «Slave Tetris» er klipt ut av spillet.

– Spillet har blitt oppdatert. «Slave Tetris» er nå tatt bort, ettersom det ble oppfattet som ekstremt ufølsomt av noen mennesker. Dette overskygget det lærerike målet til spillet.

– Unnskyld til dem som ble fornærmet av at vi brukte spillmekanikk for å understreke hvor lite human slaveriet var. Målet var å opplyse og utdanne folk – ikke havne i et blindspor ved å diskutere et lite, 15 sekunders parti av spillet.

Simon Egenfeldt-Nielsen kommenterte tørt hva fremtidsplanene for Serious Games Interactive kan by på.

– Tenker på hva vårt neste spill skal bli … noe som umulig kan skade noens følelser… Kanskje et godt, gammeldags skytespill?

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3