(PressFire.no): Da «Gears of War»-studioet Epic Games kjøpte «Bulletstorm»-gjengen People Can Fly i august, fikk de ikke med sjefen for det polske skytespillstudioet.
Adrian Chmielarz tok med seg et par trofaste kollegaer og stiftet indiestudioet The Astronauts. Nå har de begynt å tegne et omriss rundt hva de holder på med.
- Folkens, vi lager ikke et skytespill. La oss gjenta det: vi lager ikke et skytespill, skriver astronautene i et blogginnlegg.
Polakkene har stort sett jobbet på skytespill, fra «Painkiller» og «Bulletstorm» til kommende «Gears of War: Judgment».
Neste spill blir noe helt nytt, selv om det deler likheter med de siste prosjektene deres.
Indiebanden har nemlig inngått en avtale med de gamle samarbeidspartnerne Epic om å bruke Unreal-motoren. Selv om «Bulletstorm»-skaperen egentlig ikke bryr seg om grafikk.
- Det er teit å snakke om «enda et Unreal Engine-spill» når noen av de mest unike spillene i verden, som «Mass Effect», «Dishonored» og «Bioshock» er lagd med motoren, er deres svar til kritiske spillere.
Betaler alt selvThe Astronauts' første spill blir egenfinansiert. Én grunn til at de ikke velger for eksempel Kickstarter er at de føler at de må rendyrke konseptet før de kan selge på det.
- Det er én ting å gjøre noen interessert i en nyversjon eller oppfølger av et spill de elsket, noe annet å samle betydelig interesse for et prosjekt som er rimelig vanskelig å sammenligne med noe som helst, lokker polakkene.
Senere i innlegget røper de uavhengige utviklerne at de aldeles ikke lager et mobilspill eller noe av den størrelsen, som noen rykter har antydet.
Selv om budsjetter er smalt, lover de at sluttproduktet slettes ikke er «billig». Så får vi se akkurat hvor godt de gjør det når prosjektet begynner å finne fart.
Forholdet mellom Epic Games og The Astronauts skal være godt, og førstnevnte skal visstnok hjelpe til med promoteringen av det nye spillet deres når den tid kommer.