(PressFire.no): «Warhammer Online: Age of Reckoning» har mistet lisensavtalen med «Warhammer»-eierne Games Workshop og legges ned for godt 18. desember i år.
Beskjeden kommer rett fra utvikler Mythic Games, via spillets offisielle hjemmeside.
Det massive nettrollespillet var det første av sitt slag basert på den gedigne miniatyrserien, og var en stor satsing fra utgiver EAs side da de lanserte det til Windows i 2008.
I anledning den siste senkingen av fantasy-spillets brede vindebro, har produsent Carrie Gouskos tatt avskjed med MMO-et i et avsluttende blogginnlegg.
- Noe av arbeidet vårt så aldri dagens lys. Vi lagde, men la ned, en iPhone-app hvor man kunne følge med på krigen og lauget sitt hele tre år før studioet tok mobiler på alvor. Vi brukte over et år på en free-to-play-konvertering tilpasset det asiatiske markedet og den Vampyr-tematiske «Blood Hunt»-utvidelsen hadde vært glimrende, mimrer Gouskos.
Produsenten, som i disse dager er fullt opptatt med nettrollespillet «Ultima Forever», røper at de hadde en rekke store tilskudd på lur som vi aldri får se noe av.
- Karaz-A-Karak og Karak Eight Peaks, to av de fire nye byene, var ferdigbygd og så helt nydelige ut, men hadde trengt flere måneders optimalisering før de var klare.
Det «Dota»-aktige actionspillet «Warhammer Online: Wrath of Heroes» var også en satsing internt i Mythic, men de ble aldri så fornøyd med kvaliteten at det kunne tas forbi betastadiet.
«Warhammer Online: Age of Reckoning» tok tak i Fantasy-delen av den klassiske bordspillserien, og skildret kampen om ulike provinser fra perspektivet til ulike raser.
Dvergene måtte for eksempel tekkes Greenskins, som i praksis betyr orker, goblin-er og denslags. Menneskene i Empire stod robuste mot demoniske Chaos.
Spillet var tidlig ute med en rekke sentrale MMO-elementer, blant annet offentlige, sonebaserte oppdrag og et progressivt klassesystem.
Det erfarne rollespillstudioet er ikke de eneste som har hatt dispensasjon til å tolke Games Workshop-serien. Faktisk har den først og fremst funnet et hjem i strategispill.
Relic Entertainment har for eksempel skapt et par svært anerkjente sanntidsstrategispill i den mer framtidsrettede «Warhammer 40,000»-halvdelen.
Forrige advent ble det også gjort klart at «Total War»-orkesteret skal lefle med Fantasy-delen av universet i nye strategispill. Begge de to studioene er eid av Sega, så det er grunn til å tro at det blir synergier på tvers av universene.
Om du trivdes best foran datamaskinen på slutten av nittitallet, husker du kanskje ålreite «Warhammer: Dark Omen» også, som aldri fikk noen stor offentlig anseelse.