Kommentar: Er det egentlig greit at Norsk Tipping går inn i e-sport?

Norges E-sportforbund raste mot tippingen i NRK, men trakk seg dagen etter.

14. februar 2020 18:53

KOMMENTAR (PressFire.no): Det var i en artikkel publisert på NRK.no onsdag at både Norges E-sportforbund og Spillavhengighet Norge kritiserte Norsk Tippings inngang i e-sport her til lands.

Bakgrunnen er at Kulturdepartementet i 2018 åpnet opp for at Norsk Tipping skulle kunne innføre oddstipping på e-sportkamper.

Dette har fått e-sportforbundets generalsekretær Jack Holand til å reagere.

- Det som er problematisk er at de utsetter barn ned til 10-årsalderen for spill. Det synes jeg ingenting om, uttalte Holand til NRK. Han satte spørsmålstegn til om Norsk Tipping i det hele tatt burde inn på e-sport.

- Er det der Norsk Tipping vil være? Er det der de vil tjene pengene sine?

Hardtslående utspill, og Spillavhengighet Norge fulgte opp med å også si at de «ikke synes det skal være en kobling mellom pengespill og en type idrett som så mange ungdommer spiller».

Da er det vel kanskje ikke e-sport som burde være i søkelyset, føler jeg, men likevel – Spillavhengighet Norges standpunkt både skjønner og støtter jeg.

Hvor mange spiller og ser egentlig på?

NRK supplementerer forøvrig saken med tall fra SSB som viser at 96 prosent av gutter og 86 prosent av jenter mellom 11 og 24 år spiller dataspill, men de bommer når de drar inn samtlige som spiller dataspill i en diskusjon om e-sport, som fortsatt er en liten del av totalen dataspilling utgjør.

12 000 spiller e-sportspill i en eller annen organisert form i Norge (helt fra små LAN til toppspillerne), men av disse er det bare 3-4000 som er involvert i Telialigaen, som Norsk Tipping støtter.

Det er antall utøvere totalt, men debatten må nesten også involvere tv-sendingene som bistår toppspillet innenfor Telialigaen.

Og de fleste som spiller e-sportspill eller som ser på e-sport er over 18 år, om vi skal tro statistikken.

Ifølge e-sport- og spillanalysebyrået Newzoo er 76 til 77 prosent av de som deltar eller ser på e-sport over 20 år gamle.

I følge tallene fra en undersøkelse NRK gjorde, er 64 prosent av de som ser på e-sport her til lands myndige. Ca. 110 000 under 18 år ser på e-sport én eller flere ganger i måneden.

Men igjen, dette er totalen, ikke antallet som ser på TV2-sendingene fra Telialigaen – den eneste plassen Norsk Tipping så langt er aktivt involvert i.

Seertallene på disse sendingene er ikke i nærheten av totaltallene. Jeg blir svært overrasket om så mange som 10 000 under 18 år ser disse sendingene, og i hvert fall om mange tiåringer ser på.

Logo-trøbbel?

Men samme hvor mange som ser på eller deltar i e-sport i Norge – er det et stort problem at de under 18 ser en Norsk Tipping-logo i TV2-sendingene fra Telialigaen?

For så langt har Norsk Tipping strukket seg til en logo og en «sendingen er sponset av Norsk Tipping»-plakat under tv-sendingene. Samme som alle andre sponsorer som skal selge et eller annet, med andre ord.

For meg høres ikke det fryktelig ufint ut?

Langt flere barn spiller og ser på for eksempel fotball – dette er ikke noe nytt eller unikt. Og Norsk Tipping-logoer er å se både i idrettssendinger på tv, i dagligvarehandlene og i avisene.

At det skal være barn «ned til 10-årsalderen» som «utsettes» for pengespill gjennom e-sport høres derfor voldsomt ut på papiret.

Jeg har aldri sett reklame for den faktiske tippingen på e-sportkamper i noen av sendingene til Telialigaen på TV2. Ei heller på noen e-sportarrangementer.

Tippesider

Jeg luftet litt av disse tankene på Twitter, og det skapte litt debatt der. Et forholdsvis godt poeng som kom fram er at nettsidene til Telialigaen har lenker inn til tippesystemene, og at disse er godt synlige – nettsidene, som er en del av Gamer.no, har et system som brukes for alle som vil delta, også de under 18 år.

På nettsidene lenkes det inn til en egen underside som viser de pågående e-sportkampene man kan tippe på, slik det også er på VG.no, Dagbladet.no og en rekke andre nettsider som er nettkommisjonærer.

Men hvordan dette framheves eller legges ut på nettsidene er det Gamer.no-redaktøren og eierselskapet Good Game som står for, ikke Norsk Tipping.

Uten å vite alderssegmentet til disse sidene kan jeg ikke vite om dette er et stort problem heller. Hos oss i PressFire er 95 prosent av leserne over 18 år gamle, til sammenligning. Det er sikkert litt lavere hos Gamers turneringssystem.

Snur på flisa

Twitter-diskusjonene fikk uansett litt vann på mølla, og så kom plutselig kontrabeskjeden:

For nå går E-sportforbundet ut og sier at de slett ikke er negative til tipping på e-sport, men tvert imot er positive – stikk i strid med uttalelsene i NRK.

- Det fremstår i artikkelen som at vi i Norges E-sportforbund er imot spilling på e-sport. Det er vi ikke. Vi mener dette er positivt og en naturlig del av e-sport, skriver E-sportforbundet på sine Facebook-sider.

- Det vi mener er viktig, er at spilling ikke blir gjort attraktivt for mindreårige. E-sporten har en eksplosiv vekst, særlig blant barn og unge under 18. Vår intensjon var å fremheve viktigheten av å beskytte barn og unge mot betting på E-sport og at det heller ikke skal spilles på lag der flertallet er under 18 år.

E-sportforbundet, som startet opp rett før jul, virker å være litt ute på rotur her. Kanskje de innså at å løpe rett til riksmediene, to år etter Kulturdepartementet ga tommel opp til tipping på e-sport, uten å faktisk ha argumentene riktig stokket, ble litt dumt?

På epost til meg skriver Norsk Tipping at de ikke har mottatt noen henvendelser fra E-sportforbundet, men at de gjerne tar dialogen videre.

E-sportansvarlig hos Norsk Tipping, Thomas Johansen, bedyrer samtidig at de ikke markedsfører seg mot barn i noen idretter eller sporter – og dermed heller innenfor e-sport.

- Norsk Tipping skal selvsagt ikke markedsføre e-sport overfor barn, like lite som vi markedsfører andre spillprodukter mot barn. Vi har ikke brukt noen midler på å markedsføre at vi har e-sport på oddsprogrammet – og har ingen umiddelbare planer om å gjøre det heller, skriver Johansen i en epost.

- Vår logo synes i TV 2-sendingene, som fra en hvilken som helst sponsor. At noen av kampene faktisk står på oddsprogrammet, er ikke viktig for oss å vise fram. Vi kunne sikkert servert oddstilbudet og liveodds-tilbud eller annen spill-info i disse sendingene, men det er verken interessant eller aktuelt.

- Det er ikke derfor vi er med som samarbeidspartner.

Johansen sier videre at Norsk Tipping vurderer å være med på sluttspillsarrangementene, men om de skulle gjøre noe der så ville det bare vært rettet mot voksne – uten at vi vet helt hva de mener de kan gjøre der.

Så alle var egentlig enige til slutt, virker det som. NRK-saken ble bare varm luft omkring tipping rettet mot kids, som er greit, men uten argumenter som egentlig holdt vann, som er merkelig fra et e-sportforbund.

Debatten rundt tipping og dataspill, og reguleringen eller regelsettingen på dette er derimot viktige å kjøre.

Norsk Tipping skal også holdes godt i nakkeskinnet når de nå tråkker inn i dataspillenes vidunderlige verden, men så langt ser det (i hvert fall for meg) ut til at de har vært forsiktige i tilnærmingen.

Jeg håper flere hiver seg med i debatten etter hvert, men kanskje i bittelitt mer gjennomtenkte former enn dette.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3