Komiske Kojima

Metal Gear Solid-skaperen Hideo Kojima sier i et intervju under GDC at han føler seg misforstått og drømmer om å finne opp en komediespillsjanger.

26. mars 2009 22:14

Det er ikke 1. april riktig enda, selv om det kanskje virker sånn. Hideo Kojima, den mytiske og eksentriske spillskaperen mest kjent for stealth-actionspillene i «Metal Gear Solid»-serien, er for tiden på plass i San Fransisco for å delta under GDC-konferansen som nå går mot slutten.

Han ble gjort stas på gjennom en Lifetime Achievement Award under Game Developers Choice Awards, mens han i dag skal holde en tale for sine spillskaperkollegaer og drive litt PR i en Apple-butikk for det ferske «Metal Gear Solid Touch».

Les også: Kojima ble hyllet under GDC-prisutdeling.
Les også: Metal Gear Solid lanseres til iPhone.
Se også: Skjermbilder fra «Metal Gear Solid Touch»
.

- ELSKER ROMANTIKK OG KOMEDIE

Tidligere i dag annonserte Hideo Kojima at han… vel, har en annonsering. Men at det først skjer under sommerens E3 i Los Angeles.

Les også: Vil Kojima røpe sitt neste spill i kveld?
Se også: Skjermbilder fra «Metal Gear Solid 4».

Det forhindrer han likevel ikke å snakke med journalister om høytflygende drømmer, ambisjoner og kanskje han underveis forsnakker seg litt om det neste store prosjektet som blir imøtesett med enorme forventninger?

Les livebloggen som Eurogamer oppdaterte under Kojimas GDC-tale her.

Noen tolket hans merkelige GDC-tale som en slags bekreftelse på at han jobber med et nytt MGS-spill. Andre har tolket det som et forsøk på humor, og forble uttrykksløse og mutte i salen.

Folk vil garantert dissekere hvert ord i talen til Kojima frem mot E3, for å finne ut av dette...

Gamespot gjorde et intervju med Kojima der Metal Gear-skaperen forteller om sin rolle i spillindustrien. Og i løpet av dette intervjuet får man nesten følelsen av at spillbransjen har fått sin egen versjon av Komiske Ali.

PressFire har prøvd å oversette etter beste evne, og hjulpet Kojima litt om flyten i intervjuet blir litt «lost in translation». Men om du heller vil se dette selv i sin helhet – noe som absolutt kan gi en ekstra piff til opplevelsen – er det bare å oppsøke videointervjuet i bunnen av denne saken.

- For å gi deg en overraskelse: folk tror kanskje jeg bare elsker action- og skytespill, og at jeg liker å drepe folk hele tiden. Men det stemmer ikke, forteller en smilende Kojima.

- Jeg liker virkelig andre sjangre også, som romanser. Jeg liker selvsagt også komedier. Det finnes åpenbart ikke en egen komedie(spill)sjanger enda, men jeg undrer hele tiden på hvordan jeg kunne representere noe slikt – noe jeg ikke har klart å finne ut av enda. Men jeg tenker alltid på dette (komedie) som en ny sjanger, sa Kojima.


- IDÉFASEN ER MORSOMST

Alle som bærer på ønsketenkninger om et nytt Metal Gear Solid-spill kan muligens kaste denne våte drømmen på dør, for kanskje kan vi snart kan si velkommen til spillkomikeren Hideo Kojima?

Han sier imidlertid også noe om forventningspresset han føler på kroppen om dagen, når en hel spillverden nå venter i spenning på informasjon om hans neste, mystiske spill.

- Jeg erkjenner at det finnes et slags Hideo Kojima-merkenavn, eller til og med en Kojima Productions-merkenavn – et stempel klistret på folkene som skapte «Metal Gear Solid».

- Til og med Konami har visse forventninger knyttet til seg. Noe som betyr at jeg ikke bare kan gi ut et enkelt, lettvint spill, eller et møkkaspill. Det må svare til en viss standard av kvalitet, eller ha et bestemt overraskelsesmoment. Det er en av de rollene jeg føler både jeg og produksjonsselskapet mitt har fått.

- Likevel, til tross for det ansvaret vi har fått utlevert, vil jeg fortsatt ha og jakte etter en frihet.

- Prosessen ved å gruble på et nytt konsept er utvilsomt det morsomste, og det har ikke forandret seg. Når jeg  først tenker på et konsept og en ny idé alene, og jeg kommer på noe som jeg tror at «dette vil bli gøy!» og kan begynne å dele dette med andre… det er uten tvil høydepunktet.

Se hele videointervjuet han gjorde med Gamespot her:


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3