(PressFire.no): I fjor etablerte folkefinansieringen seg som den store frelsen for uavhengige spillutviklere.
Via tjenesten Kickstarter har det blitt relativt vanlig å be spillerne om å finansiere utviklingen av spill, gjerne med mål basert på mengden penger som kommer inn.
Ikke alle utviklere er like positive til denne måten å finansiere utviklingen – skaperen av «Monaco», Andy Schatz, er nådeløs i sin kritikk:
- For å være ærlig mener jeg forskjellige mål er fullstendig bullshit, sier han overraskende til Penny Arcade.
Han påpeker likevel at han er glad på vegne av dem som har hatt suksess med folkefinansieringen på Kickstart.
- Jeg liker virkelig idéen om gratis penger, men jeg mener at det å lage et spill rundt et variabelt budsjett er en forferdelig måte å designe et spill.
Han trekker frem at betatestere har en stor innflytelse på spillet hans, men at han ikke ser på det som bra at budsjettet tar er med i designavgjørelsene.
- For meg så høres det ut som den perfekte måten å lage et spill som ikke er komplett, sier Schatz.
- Du burde bestemme deg for om spillet er uferdig uten disse funksjonene. Hvis spillet mangler en finger, legg til en finger, hvis spillet ikke mangler en finger, ikke legg til en.
Likevel setter han døra på gløtt for folkefinansiering ved en senere anledning, men påpeker at han ikke liker hva det gjør med designprosessen.