KOMMENTAR: Når kildekritikken av spill i media uteblir, blir konsekvensene ekte

Spill får skylda i India, og arresteringen av de som spiller fortsetter.

20. mars 2019 22:01

KOMMENTAR (PressFire.no): «PUBG Mobile» har blitt en farsott i India, og en stor andel av landets unge befolkning spiller spillet mye – faktisk så mye at de har begynt å bruke det som et kommunikasjonsverktøy seg i mellom.

Det har ikke gått upåaktet hen hos myndighetene i landet, som mener spillet både avler vold, ødelegger barnesinn og skader utdanning, og som nærmest virker å bruke spillet som en slags syndebukk for alt som er fælt for tida.

Da en fortvilt mor tidligere i år spurte landets statsminister Narendra Modi om hva hun kunne gjøre med sønnens skjermbruk, var han på pletten:

- Er dette «PUBG»-problemet?

Det er med andre ord rimelig klart at spillet har tatt landet med storm det siste året, men noe rart har skjedd med landets mediedekning av spillet.

Hvorfor har det plutselig – akkurat nå når myndighetene har begynt å slå ned på spillet – blitt en oppsving i artikler om spillets påstått ekstreme påvirkningskraft?

Spoler vi bakover i 2018 er det nesten ingen kritiske artikler eller hendelser knyttet til spillet, men de siste månedene har de mest utrolige saker dukket opp, og mediene peker til «PUBG Mobile» som skyld i alt – med rimelig ukritisk sans.

Det sammenfaller med et økende fokus på spillet også blant landets National Comittee for Protection of Child’s Rights (NCPCR), Forum Against Corruption og Ministry of Electronics and Information Technology.

(Faksimile: Times of India)

Mediehysteri, som bestilt

Den siste måneden har det skjedd mye som skyldes spillet, skal vi tro mediene i India:

I helga ble to personer i tjueårene påkjørt av et tog – et stort problem i landet, der over 15 000 personer (!) blir påkjørt og drept hvert år.

I alle medier vi finner som skriver om saken er det kun én grunn til at dette skjedde, at de to skal ha spilt «PUBG Mobile» og vært så oppslukt at de ikke hørte toget komme.

De to ble angivelig påkjørt på kvelden og først funnet på natten av personer som bodde i området.

Så hvordan vet folk at de spilte «PUBG»? Det får vi nok aldri vite, og de logiske bristene (hvem i all verden spiller mens de sitter på en togskinne?) blir neppe forklart med mer enn et vift med hånden. Det er «bestemt» av mediene at spillet hadde skylda.

Andre artikler omhandler tragedier av en helt annen sort.

En attenåring i Mumbai skal ha tatt livet sitt fordi han ikke fikk penger av foreldrene til å kjøpe en ny mobil til å spille «PUBG Mobile» på. Han skal ha ønsket seg en mobil til 37 000 indiske rupier (4500 kroner), men fikk bare 20 000 rupier (2500 kroner).

Derfor skal han ha hengt seg fra kjøkkenvifta.

Ifølge naboene (!?) skal han ha ønsket seg en ny mobil for å få en større skjerm og bedre ytelse. I hvert fall er det grunnen myndighetene har gått ut med.

Hva med 25-åringen i Chhindwara, som visstnok var så totalt oppslukt av spillet at han drakk syre?

Mannen skal ha tatt feil da han skulle ta en slurk fra en flaske vann, fordi hvem har vel ikke en flaske syre stående innenfor rekkevidde?

Ifølge doktoren ved sykehuset var mannen så besatt at han fortsatte å spille «PUBG Mobile» under behandlingen for skadene.

Mistenkelig nok skjedde alt dette for over en måned siden, men ble først nå rapportert. Annen informasjon enn legens uttalelser er ikke å oppdrive, selvfølgelig.

«Eksperter» får fritt leide.
(Faksimile: TheNewsMinute)
«Eksperter» får fritt leide.
(Faksimile: TheNewsMinute)

Spill har skylda

Sånn fortsetter det, med mindre og mindre kritisk sans for overskrifter: En femtenåring har stukket hjemmefra i Patel Nagar, noe han har gjort før også (og kom da hjem selv). Familien og media skylder på «PUBG», selvfølgelig.

En nittenåring drepte familiemedlemmer i New Delhi, angivelig noe han hadde planlagt lenge fordi han følte seg dårlig behandlet. I mediene er overskriftene derimot fokusert på at han spilte «PUBG».

Hva med han fra Jammu som prøvde spillet, ble så hekta at han spilte i ti dager i strekk og deretter julte opp seg selv så mye at han måtte på sykehus? «Han blir bra om noen dager», sier legene, som tydeligvis ikke mener det ligger noen andre problemer i bunn. De advarer også mot at en rekke barn blir traumatisert av spillet, helt uten andre kilder.

Hva i all verden er det som skjer i India? Skal vi tro mediene er det helt krise i landet.

Dette hysteriet, blandet med en total mangel på kildekritikk og ukritisk gjengivelse i en rekke medier, gjerne med sirkelreferanser mellom seg for å drive klikkene, har gjort at spilling er satt i et ekstremt dårlig lys – helt uten beviser, men med helt ekte konsekvenser for folk.

(Det er forøvrig skremmende nok å koke ned alvorlig tematikk som selvmord ned til «han eller hun spilte et spill», og en hån mot de som dør i ulykker å le det vekk med at de var «så dumme at de spilte spillet», men det får være en debatt til en annen gang)

Tar affære mot spill

Spill blir nå blir uglesett av større og større andeler av befolkningen etter hvert som historier som disse blir dagligdagse. Det gjør det langt lettere for myndighetene å komme med sensur. Og når første sensurstein er lagt, kommer gjerne den neste kjapt.

Klart, vi holdt på å mure oss inne her på bjerget for noen år tilbake også.

Da Laila Dåvøy (daværende Barne- og familieminister for KrF) fikk se klipp fra spillet i mediene, var hun rett på at «GTA 3» burde forbys. Forbrukerrådet gikk så langt som å anmelde spillet.

- Vi vil se om det finnes en lovgivning i dag som kan brukes for å forby spillet. Det er viktig å handle raskt, sa Dåvøy den gangen.

Det ble det heldigvis ikke noe av, og landet eksisterer den dag i dag – voldelige spill til tross.

Resultatene av mediehysteriet er dessverre mer nedslående i India: Flere delstater i landet har nå innført totalforbud mot «PUBG Mobile», og minst femten ungdommer er arrestert for å ha spilt spillet.

Dette som en direkte konsekvens av at mediene har skrevet om hvor skummelt spillet er, ifølge politiets egne uttalelser. Eller er det myndighetene selv som planter saker hos de klikkhungrige avisene for å tvinge gjennom sensuren?

Det er klart statsminister Modi ønsker å fremstå som en som tar de åpenbare problemene som rår med spilling i disse dager på alvor. Det er jo helt tilfeldigvis valg i landet neste måned.

De femten ungdommene, som helt sikkert ikke blir de siste, sitter nå og venter på en rettsak for å finne ut straffen. For å spille dataspill. Det er helt hinsides all fornuft.

Men mediene driter vel i det.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3