- Jeg syns synd på folka bak «SimCity»

Will Wright spådde at det kom til å bli bråk.

7. mai 2013 12:17

(PressFire.no): Hjernen bak blant annet «Sims» og «Sim City» har nylig holdt et foredrag for studentene ved Santa Cruz-avdelingen til Universitetet i California.

Jeg syns synd på teamet bak. Jeg kunne forutse at det kom til å bli en negativ reaksjon, sier Will Wright om det nye «SimCity».

Utviklerne i Maxis har insistert på at «SimCity» ble designet fra bunnen av for å være en onlineopplevelse. Et slikt onlinekrav gir også en bonus for EA: det å piratkopiere spillet er mye vanskeligere.

- «La oss ta EA for dette»

Denne antipiratteorien, vedrørende DRM, fikk nytt liv etter at moddere demonstrerte at det går fint an å spille «SimCity» uten nett.

Foreløpig har Maxis fokusert på å rette opp i serverflokene, balansere spillopplevelsen og rette opp i feil gjennom oppdateringer.

- Det er et bra spill, og jeg liker virkelig å spille det, sier Wright om det nye «SimCity».

Situasjonen var på en måte slik: «EA er det onde imperiet». Stemningen var: «La oss ta EA for dette», sier han for å dramatisere litt om alt bråket som oppstod i dagene etter lansering, i en periode da «SimCity»-serverne var nede i knestående.

- At du krever 60 dollar for et spill som ikke virker, det er utilgivelig. Jeg kan forstå disse utbruddene. Hvis jeg var en kunde som hadde kjøpt spillet, og dette skjedde med meg, ville jeg ha følt det på samme måte, sier Wright til Gamesindustry.biz.

- Et spørsmål om forventninger

Wright brøt med Maxis og EA i 2009, en tid etter lanseringen av «Spore», for å danne sin kreative «tenketank» Stupid Fun Club. Han avslører overfor Gamesindustry.biz at han nå holder på å etablere ytterligere et selskap som har oppstått fra Stupid Fun Club.

Syntertainment, som denne lekegrinden heter, leter for tiden etter mobilutviklere med erfaring fra iOS- og Android-plattformene.

Trenden med spill som alltid er påkoblet, og såkalt DRM, er noe Wright har meninger om.

Folk bryr seg om det ikke virker. Hvis du ikke kan spille på et fly, eller slikt. Det er legitimt å bekymre seg over dette, sier han til Gamesindustry.biz.

- Det er også et spørsmål om forventninger. Jeg forventer ikke å kunne spille «World of Warcraft» mens jeg er på et fly, det er et spill jeg forbinder med å ha på nett. «SimCity» havnet i en spesiell situasjon – var det et enspiller- eller flerspillerspill?

- Drar i ulike retninger

Øverste sjef for Electronic Arts, John Riccitiello, leverte sin avskjed i mars. Han er nå ferdig hos EA etter en årrekke. Foreløpig er det ikke klart hvem som blir ny administrerende direktør.

Wright har ikke lyst til å synse for mye rundt kursen EA har staket ut, men sier dette til Gamesindustry.biz:

- Det er vanskelig å snakke om EA som en ensrettet greie, med bare én agenda, erkjenner Wright.

- Ta noen skritt tilbake, da vil du se at alle disse spillstudioene drar litt i ulike retninger. Det er nesten mer som en slags løst forbundet føderasjon, sier Will Wright om EA-paraplyen av spillskapere. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3