(PressFire.no): Skytespillveteranen Charles N. Cox tar nå et oppgjør med sin egen samvittighet. I et lengre blogginnlegg slår han fast at han aldri kommer til å jobbe på et skytespill igjen.
- Jeg har vært i denne bransjen i et helt, stormfylt og tvilende tiår. Verden kan høre meg høyt og tydelig: jeg jobber aldri på et førstepersons skytespill igjen. Punktum, skriver Cox i det lange meningsskrivet han tror kan sette karrieren på spill.
Veteranen har lang fartstid innen skytespill, og har blant annet jobbet med «Counter-Strike» og «Unreal Tournament 2» for Xbox, før han bidro på «MAG» samt «Socom 4» til PlayStation 3.
Han forklarer at action står for 20 prosent av alt spillsalg, og at «pengene som er tilgjengelige for å skyte folk i fjeset er svimlende». Det skal likevel ikke være snakk om økonomi for hans del.
- Penger er ikke er en akseptabel erstatter for etisk oppførsel. Om noe er lovlig, betyr ikke det at det er moralsk, skriver han.
Ifølge utvikleren handler det blant annet om en magnetisk tiltrekning han selv føler.
Videre forteller han om en programmerer som fant en pragmatisk løsning for å skåne datteren sin fra den digitale volden, fordi han jevnlig måtte ta henne med på jobben - som hadde mye overtid.
Den erfarne programmereren hadde laget sitt eget system for å fjerne all skyting og vold med et knappetrykk, slik at han slapp å forklare den nysgjerrige datteren hva som skjer på skjermen.
Idet hun spurte hva mennene på skjermen drev på med, kunne han rolig fortelle at «kjære, de leker bare gjemsel».
Situasjonen skal ha fått Cox til å tenke seg om:
- Mannen er helten min, enkelt og greit.
- Som en arbeider i den store industrielle revolusjonen innen digital vold, gjorde han det han måtte for å fore familien sin. Men han beskyttet samtidig det delikate håpet og optimismen hos barnet sitt. Å gi henne sjansen til å se verden som et bedre sted enn den er.
Det skal ikke være denne praktiske håndteringen han sliter med:
- Det handler om at det i det hele tatt finnes en situasjon programmereren føler at han må håndtere på denne måten, dét er skammelig og stygt
Cox spør nå om dette standpunktet, og bloggen, betyr at han begår karriereselvmord.
I dag driver Cox sitt eget spillstudio kalt 4gency og fokuserer i hovedsak på strategispill for nettbrett og mobiltelefoner, i tillegg til et racing-spill for Iphone.