(PressFire.no): Noen spillere begynner kanskje å savne litt innovasjon blant de årlige spillene i «Call of Duty»-serien.
At årets utgave ikke har en undertittel basert på hverken «Black Ops»- eller «Modern Warfare»-seriene, er stort sett blant de nye krumspringene man kan forvente i serien.
Men ifølge utviklerne selv kan de ikke forandre for mye på suksessformelen:
- Sannheten er jo at om dette var et fotballspill, og vi neste år bestemte at vi bare vil ha syv spillere på hvert lag og at du kan bruke hendene, tror jeg ikke folk ville gått til mange sånne spill, forteller Mark Rubin fra Infinity Ward til OXM.co.uk.
Derfor kan man ifølge Rubin ikke forandre for mange av grunnreglene, som han mener er enkle.
- Du er en spiller, det er i førstepersonsperspektiv, du har et våpen i hendene og du løper rundt for å skyte andre spillere, sier han.
Han mener imidlertid at det er på det ytre planet du kan gjøre forandringer.
- Vi kan leke mye med hvordan utsiden fungerer. Ting som å skreddersy figuren, forbedre bevegelsene i miljøet, gjøre verden mer interessant, legge til nye moduser og legge til nye dynamiske områder.
Da vi snakket med Tina Palacios fra Infinity Ward nylig, flagget hun den samme problematikken.
- Det er nok vår aller største utfordring. Vi ønsker jo på én side at spillet skal være ferskt og nytt, samtidig har vi en fanbase. Vi er nødt til å finne ut hva de liker. Hva de ønsker seg, fortalte hun til PressFire.
Dette kommer også av at «Call of Duty» er et av de få skytespillene det i dag konkurreres i – det kommende «Call of Duty: Ghosts» har som det eneste skytespillet blitt godkjent for Major League Gaming.
Både «Battlefield 4» og «Call of Duty: Ghost» skal ha såkalte dynamiske omgivelser, hvor enkelte deler av miljøet kan ødelegges for å endre spillområdene.
«Call of Duty: Ghosts» slippes til PS3, Xbox 360, Wii U og pc 5. november. En versjon Ps4- og Xbox One-versjon kommer til lanseringene av konsollene, henholdsvis 29. november for PS4 og 22. november for Xbox One (gjelder ikke Norge).