- Really ... Welcome to the Internet ? Son Im 38 I wwebsite as on the internet when you were a sperm in your daddys balls and before it was the internet, thanks for the welcome to message wurd up.
Dette var noe av det siste amerikanske Paul Christoforo, eier av PR-firmaet Ocean Marketing, skulle skrive mens han fortsatt hadde en jobb som PR-mann.
Den muligens lite gjennomtenkte responsen var bare en liten del av en lang og usedvanlig bøllete tirade rettet mot forbrukeren Dave, som noe tidligere hadde sendt en uskyldig e-post til Christoforo med spørsmål om når håndkontrolleren han hadde bestilt ville ankomme i posten.
E-postutvekslingen som fulgte vil sannsynligvis snart bli å finne i PR-lærebøkene under kapittelet «Slik skal det IKKE gjøres».
Grunnen til at hele omverdenen (i hvert fall den delen av verden som ferdes mye på spillrelaterte nettsider) nå godter seg over at Christoforo må finne seg en ny jobb, er at Dave også sendte hele e-postutvekslingen til en rekke toneangivende spillnettsteder.
Den siste e-posten fra Dave til Christoforo ble for øvrig avsluttet med «p.p.s. Welcome to the internet, bitch. That's how I rol.»
Blant mottakerne var Mike «Gabe» Krahulik, en av de to skaperne av den spillorienterte nettegneserien Penny Arcade. Han kastet seg like godt med i runddansen – bare for å selv bli forsøkt latterliggjort av Christoforo, som åpenbart var uvitende om hvem han skrev til.
Det er da ting virkelig begynte å bli stygt for den nå forhenværende PR-mannen.
Tingen med internettet er at det er veldig mange mennesker der ute som har en tendens til å rotte seg sammen mot noe de synes ikke er som det burde være. Spesielt gjelder dette blant spillinteresserte nettbrukere, som det jo er endel av.
Da Krahulik valgte å publisere hele e-postutvekslingen på Penny Arcade, tok det ikke lang tid før Christoforo fikk føle på kroppen hvor ubehagelig det kan være når tusenvis av nettbrukere prøver – og lykkes i – å gjøre livet surt for deg.
- You have the power Mike Please make it stop, sto det i en kort e-post Christoforo snart sendte til Krahulik, før han en times tid seinere forklarte at også hans kone og to måneder gamle sønn var utsatt for trusler fra sinte, fremmede nettbrukere.
Om han hadde visst hvem han hadde med å gjøre, skrev Christoforo, hadde han ikke ordlagt seg på samme måte.
Men Krahulik lot seg ikke affisere:
- Jeg synes det er en stor forskjell mellom det å angre og det å angre på at du ble tatt. Jeg har et stort problem med bøller. Hele min oppvekst handlet om å flytte fra skole til skole, jeg ble gjort narr av alle steder jeg endte opp, skrev Krahulik på Penny Arcade, der det også etter hvert dukket opp en tegneseriestripe der det tydelig kom fram hvor godt det føltes å henge ut Christoforo.
Det tok ikke lang tid før firmaet Christoforo drev PR for – de lager håndkontrollertillegget «Avenger» som gjør det lettere for funksjonshemmede å spille – ikke lenger ville ha noe mer med ham å gjøre.
Produktet deres fikk også lide under nettvreden, blant annet med svært negative brukeranmeldelser på Amazon.
Noen hektiske dager seinere kastet tilsynelatende Christoforo inn håndkleet og la ned hele PR-firmaet Ocean Marketing. Hans framtid innen bransjen er i beste fall uviss, og rundt om på nettet har humoristiske videoer og bilder forlengst sørget for at det kan bli vanskelig å ta ham seriøst i mange, mange år framover.
James Hawkins ved nettstedet Joystick Division er en av få som nå tar til orde for at det kan ha gått litt fort i svingene:
- Jeg blir vel bare frustrert over hvor umoden og giftig dette communitiet kan være. Jeg forstår at Gabe (Krahulik, red.anm.) har mye iboende smerte etter å ha blitt mobbet som ung. Mange har dette, og mange av dem holder til i spillcommunitiet. Men å skade noen andre vil ikke stilne disse demonene. Det bare overfører dem til et annet hjerte.
Helt hjerteløs er heldigvis ikke nettmobben. Nå som Christoforo er ute av bildet kan det virke som om Avenger-kontrolleren, som visstnok skal være et velfungerende hjelpemiddel for funksjonshemmede spillere, får litt vind i seilene. Som det heter: All PR er god PR – bare ikke alltid for PR-mannen selv.
Du kan lese hele e-postutvekslingen på penny-arcade.com.