I fjor la EA ned milliardstudioet i Tromsø

Da startet de nytt spillselskap.

25. januar 2013 10:10

(PressFire.no): En novembermorgen i 2009 holdt nok flere norske journalister på å sette kaffen i halsen.

Samtidig som spillgiganten Eletronic Arts kuttet 1500 ansatte, avslørte de oppkjøpet av Tromsø-firmaet Playfish for svimlende 2,25 milliarder kroner.

Nordlendingene representerte riktig selskap til riktig tid – spesialister på å lage spill for sosiale medier, som Facebook.

For bare noen år siden ble Facebook ringet ut som et av de virkelig sexy vekstområdene i mange av spillgigantenes rapporter og prognoser. Men det viste seg å være vanskeligere enn det finansanalytikere antok.

Det måtte også de ansatte i Playfish smake på. Electronic Arts valgte å legge ned Tromsø-kontorene til Playfish i mai 2012.

Facebook ingen gullkalv

Ifølge en av gründerne, Stian Hansen, ble ikke Facebook-spill så lukrativt som utgivergiganten antok:

- Du ser jo hvordan det går med Zynga nå om dagen, forteller han til PressFire.

Med «Farmville» stod Zynga i stor grad for feberen rundt Facebook-spill for noen år siden, men i ettertid har de slitt veldig med å holde på interessen. Aksjeverdien hadde en enorm nedgang i løpet av fjoråret.

- Markedet for Facebook-spill ble ikke helt som Electronic Arts forutså, og Playfish klarte ikke å levere til de høye forventningene, sier spillutvikleren.

Men det manglet ikke på tiltak. Hansen forteller at flere av dem som mistet jobbet i Playfish umiddelbart bestemte seg for å starte et nytt spillstudio. Faktisk er nyoppstartede Greenlit Games klare med et helt nytt mobilspill i disse dager.

«Word‘N’Blox» ble lagt ut på både AppStore og Google Play i midten av desember.

- Vi har tatt med oss utrolig mange erfaringer fra tiden i Playfish, forteller Hansen.

Lek med ord

I mobilspillet skal du løse gåter ved å flytte bokstaver i en optimal rekkefølge og mønster for å skape ord.

Spillet er i utgangspunktet gratis, men du kan betale ekte penger for hint. I flerspillermodusen, hvor du konkurrerer mot andre spillere, betyr det at du kan kjøpe deg fordeler.

- Vil motspilleren få beskjed om at du har betalt for hint?

- Nei, det vil han ikke, forteller Hansen.

- Så du kan kjøpe deg til seier? Tar ikke det bort litt av lysten til å konkurrere?

- Du kan betale for å forbedre egen prestasjon, noe vi tror spillerne anser som å betale for noe meningsfylt, forteller han, og påpeker at man fremdeles kan tape for en spiller som betaler for hint.

- Med dette spillet går vi tilbake til hvordan filosofien var da vi startet Playfish.

Denne filosofien mener han er enklere spill, hvor man utfordrer og konkurrerer med venner i stedet for spill der dekor er hovedelementene og vennene var «valutaen».

Han forklarer videre at det blir mulig å kjøpe en premiumpakke, som inneholder påfyll av hint. Denne pakken reduserer også mengden reklame, og fjerner reklame fullstendig fra selve spillskjermen.

Dette er ifølge Hansen også bare starten, de har ennå ikke begynt å markedsføre spillet. Nå vil de først observere brukermønsteret før de begynner å satse for fullt.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3