- Hvorfor er det så mange som piratkopierer? Det ruinerer meg!

Lur spillskaper lot pirater smake sin egen medisin.

29. april 2013 14:04

(PressFire.no): Da det lille spillstudioet Greenheart Games i går debuterte med «Game Dev Tycoon», bestemte de seg samtidig for å lansere et lite eksperiment.

På den offisielle bloggen illustrerer utvikler Patrick Klug hvordan skaperne selv «lekket» strategispillet på piratsider og pakket det inn som om utenforstående stod bak.

Med en liten hemmelighet.

I spillet, som handler om å starte et suksessrikt spillselskap, vil de med lureversjonen etter en stund merke at piratkopiering av spillet deres kjører skuta på grunn.

Med komiske konsekvenser.

- For en ironi!

- Hvorfor er det så mange som piratkopierer? Det ruinerer meg! Plutselig begynte folk å piratkopiere alt jeg lagde, selv om det fikk skikkelig gode tilbakemeldinger.

- Urettferdig, skriver en anonym forumbruker, ifølge et bilde Greenheart Games selv har lagt ut.

I en annen, ironisk vending spekulerer en ikke navngitt bruker i om det er mulig å forske fram kopisperrer eller andre tiltak.

- Som spiller lo jeg høyt. For en ironi! Men som utvikler, etter å ha brukt over et år på å lage dette uten å få noe betalt, ville jeg gråte, skriver Klug videre.

Spillstudioets egne tall, basert på en kodesnutt i begge utgavene som visstnok sender anonym informasjon til utviklerne, har bare 6,4 prosent av spillerne kjøpt fullversjonen.

3104 mennesker skal til gjengjeld ha piratkopiert det. Klug tror det tallet kan være enda høyere, ettersom mange muligens blokkerer nettilgang med brannmur og spiller det lokalt.

Ber om hjelp

Det lille spillstudioet skal ha forsøkt å nå ut til piratene ved å lage egne sider som henvender seg til pirater, men har lite hell enn så lenge. 

Nå har de lagt ut en appell til alle som ikke vil ha mikrotransaksjoner eller kopisperrer i spillene sine om å være så snille at de betaler åtte dollar for fullversjonen.

I likhet med «The Witcher»-studioet, som nå mener at kopisperrer er det verste i bransjen etter flere års piratjakt, skal Greenheart være sterke motstandere av kopibeskyttelse. 

Godt salg skal visst også være en forutsetning for at de ferske spillskaperne skal kunne finansiere en oppfølger.

I skrivende stund skal «Game Dev Tycoon» ha solgt litt over 200 lovlige eksemplarer.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3