(PressFire.no): - Spillere er utrolig kyndige nettbrukere, som søker med usedvanlig høy presisjon, skriver søkegiganten Google i den forholdsvis ferske rapporten Understanding the Modern Gamer.
Undersøkelsene deres har avdekket flere viktige trender i hvordan videospillere absorberer informasjon om en utgivelse, både før og etter den er på markedet.
Den mest påfallende avsløringen er at Google mener å kunne spore spillsalg med 84 prosents presisjon - basert på søk og annonseklikk alene, ifølge undersøkelsen.
- Spill som får 250 000 AdWords-klikk i de ti månedene rundt lansering, kan forvente å selge mellom to og fire millioner eksemplarer innen fire måneder, hevdes det.
Denne informasjonen kan være uvurderlig for spillutgivere, som stadig er på utkikk etter nye metoder for å hekte på massene i markedsføringen av produktene sine.
Google-dokumentet viser for eksempel hvordan den viktigste søkekategorien seks måneder før spillslipp er «utgivelsesdato». Deretter går den over til å bli «tips» både rundt og etter spillet har kommet.
- I halvåret før spillutgivelsen er søkerne mest interessert i å utforske offisielt informasjon fra utgiverne, for å bestemme seg før et kjøp.
- Under slippet går kjøperne over til guider for å navigere opplevelsen og bakgrunner for å gjøre spillene en del av hverdagen sin, mens de ubesluttsomme begynner å lese anmeldelser, skildrer rapporten.
Deretter blir «DLC» - nedlastbart innhold - et mye mer hyppig søkeord. Søk etter anmeldelser fortsetter også i mange måneder etter utgivelsen, og Google spekulerer i at det skyldes potensielle kjøpere som sliter med å bestemme seg.
Salgsinformasjonen de veier opp mot annonseklikkene er hentet fra NPD, som foretar de offisielle amerikanske målingene av spillsalg.
En annen interessant trend er den eksplosive økningen i søk på mobiltelefoner, og hvordan en rekke spillere tar dem til hjelp som en andre skjerm under spillingen.
- Vi oppdaget at 23 prosent av alle tipsrelaterte søk under slippmåneden og 27 prosent av alle tipssøk i etterkant skjedde på mobilen. Derfor bruker spillere håndholdte enheter til å spore opp tips, koder, hint og løsninger mens de faktisk spiller, hevdes det.
Til tross for at mobilsøk på Google har økt med 168 prosent siden i fjor, er dette en massiv økning. Bare en drøy tidel av søkene deres ellers foretas på mobiltelefoner.
- Butikker kan maksimere spillsalg fra forhåndsbestillinger til ekstrapakker ved å lansere dem til rett tidspunkt. Fremtidens utgivere kan utvide merkene sine ved å inngå meningsfulle samtaler med fansen fra annonsering til utgivelse, og i etterkant, konkluderer undersøkelsen.