Her er spillskapernes favoritter fra 2011

Kollegialt spillskulderklaps fra Molyneux, Jaffe, Levine med flere.

2. januar 2012 13:19

(PressFire.no): På tampen av 2011 kåret de fleste spillredaksjoner med respekt for seg selv sine favoritter fra fjoråret. Også vi i PressFire, selvsagt.

Eurogamer har gjort en liten tvist og i tillegg spurt en rekke prominente spillskapere, blant annet Peter Molyneux («Fable»), Ken Levine («BioShock») og David Jaffe («Twisted Metal»), om hvilket spill de elsket aller mest fra 2011 – og fikk en liten begrunnelse i samme slengen:

«Dark Souls»
Dylan Cuthbert
(Grunnlegger av Q Games, som lager «PixelJunk»-spillene til PS3, og en av skaperne av «StarFox 64»).

- Dette spillet er absolutt dritt! Men bare i løpet av de første to av hundre timer. Så åpner det seg opp og blir til det mest utrolige og skremmende spillet jeg noensinne har prøvd.

«Dark Souls»
Brad Muir
(Double Fine. Sjefsutvikleren bak «Trenched», senere omdøpt til «Iron Brigade»).

- Utvilsomt min favoritt. Det er skrudd, fordi det er et så bisart og kontroversielt spill. Fordi det er så vanskelig og straffen er så enorm at det legger et stort press på deg. Men det er en fantastisk verden å utforske. 

«The Legend of Zeda: Skyward Sword»
Geremy Mustard
(En av hovedmennene i Chair Entertainment, som står bak «Shadow Complex» og nylig utgitte «Infinity Blade II»).

- Selv om nostalgifaktoren var høy, fremstår spillet utrolig polert og byr på massevis av moro. Og jeg liker dessuten spill som har en slutt.

«The Witcher 2»
Ivan Buchta
(Sjef for Bohemia Interactive, som for tiden jobber med «ArmA 3»).

- Jeg begynte nylig å spille dette, og det er en utrolig opplevelse på alle måter: min favorittsetting fra bøkene til Andrzej Sapkowski, fantastisk grafisk stil, musikken, det finjusterte gameplayet og bare pur moro.

«Portal 2»
Dino Patti
(En av grunnleggerne i danske Playdead, som opplevde stor suksess med «Limbo»).

- Fortellingen er ikke så bra som i «Half-Life 2», og overraskelseselementene ikke like utpreget som i det første «Portal». Men ser man på dette som en helhetlig pakke, leverer «Portal 2» solid spillmekanikk, humoren sitter og historien overgår alle AAA-titler fra 2011.

«Tactics Ogre: Let Us Cling Together»
Greg Kasavin
(Kreativ sjef i Supergiant Games, ansvarlige bak fjorårets «Bastion»).

- Selv om jeg jobbet til de sene nattetimene med å få ferdig «Bastion», fant jeg alltid litt tid til å spille dette før jeg sovnet. Det klarte å transportere meg til et lykkelig sted, og jeg spilte det i flere måneder. Det er et komplekst spill, på alle måter, og forlanger en del av spilleren – men det ga tilbake i rike monner.

«Battlefield 3»
Matthew Prior
(Produsent på PlayStation Vita-versjonen av «FIFA 12» hos EA Sports).

- Hever lista når det gjelder grafikk, realisme og ødeleggbare miljøer. Og selvsagt – ved å inkludere alle kjøretøyene danner dette noe man ikke finner så ofte hos andre spill, uansett sjanger.

«The Elder Scrolls V: Skyrim».
Lee Perry.
(Sjefdesigner på «Gears of War 3». Nå jobber han med «Fortnite»).

- Det høres kanskje som jeg følger etter massene. Men noen ganger har massene rett. Spillet er helt utrolig. Flere av mine kolleger har faktisk pådratt seg skader av å sitte flere dager sammenhengende med dette spillet.

«The Elder Scrolls V: Skyrim»
Ken Levine.
(Grunnleggeren av Irrational Games, som for tiden jobber med 2012-spillet «BioShock Infinite»).

- Spillet som har tatt over mitt liv. Det at spillet på den ene siden tillater meg å kjempe mot drager, og deretter fange sommerfugler eller se på solnedgangen, er utrolig.

«Minecraft»
Richard Garriot
(Skaperen av «Ultima». Jobber nå med «The Ultimate Collector», et Facebook-spill).

- Dette sandkassespillet er et jeg elsker å spille, ønsker jeg hadde lagd og kommer til å inspirere mitt fremtidige arbeid.

«Minecraft»
Peter Molyneux
(Kreativ sjef for Microsoft Game Studios Europa, og skaperen av blant annet «Fable»-spillene).

- Ved begynnelsen av 2011 var spillet upolert men ferdig, likevel med en renhet som viste et fantastisk potensial. På slutten av året er «Minecraft» fullstappet av innhold, utfordringer og utforskbare miner og landsbyer – til og med et endgame. Jeg føler virkelig at vi, fansen, har bidratt til spillets utvikling.

«Resident Evil 4 HD»
Craig Duncan.
(Jobber hos Rare, som blant annet ga ut «Kinect Sports: Season Two» i fjor høst).
- Et av mine favorittspill gjennom tidene, nå på min Xbox 360-harddisk med achivements. Da jeg fikk snusen i HD remaken lastet jeg det ned på lanseringsdagen med spenning – og spilte gjennom det på nytt med over 20 timer spilletid fordelt på to uker. Fantastisk!

«Batman: Arkham City»
David Jaffe
(Sjef for Eat Sleep Play, som nå jobber med å polere ferdig PS3-spillet «Twisted Metal»).

- Med «Batman» følte jeg at spillet for første gang hadde en retning eller en stemme tilsvarende hos Christopher Nolans filmer, eller de beste tegneseriene. Det legger noe til historikken, og har en egen spinn på Batman-universet.   

Hva var ditt favorittspill fra 2011?

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3