(PressFire.no): Da Epic Games i fjor kjøpte «Bulletstorm»-studioet People Can Fly, hoppet grunnleggeren Adrian Chmielarz av og stiftet The Astronauts - sitt eget, mer tankefulle studio.
Kanskje for å rekke generasjonsskiftet i spilldesign, som han mener er forestående. I et intervju med Eurogamer hevder skytespillveteranen at spillerne endelig har begynt å stoppe opp og stille spørsmålstegn ved det de opplever.
- Mot slutten av denne generasjonen begynte folk å spørre «hvorfor er Nathan Drake en massemorder, egentlig?». De gjorde ikke det tidligere, ikke med eneren, er teorien Chmielarz deler. Han bruker «Uncharted»-seriens frontfigur som eksempel.
For øyeblikket jobber ringreven, som var sentral i utviklingen av skytespillperlene «Bulletstorm» og «Painkiller», med skrekkspillet «The Vanishing of Ethan Carter».
- Det vi bryr oss mest om er at spilleren føler at de virkelig er der. Innlevelse er vår høyeste prioritet. har han fortalt om det prosjektet.
Chmielarz føler at spillenes tekniske utvikling har vært solid i lang tid, mens designen har stått på stedet hvil. Han tror det skader kvaliteten.
- Vi kommer til å høre mye støy om folk beholder gamle design i en nestegenerasjons innpakning. Designene må endres, så vi kanskje, for første gang, kan få nestegenerasjons spilldesign, spekulerer studiosjefen overfor Eurogamer.
The Astronauts-toppen har flere eksempler på spill i senere tid som gjør både rett og galt.
«Tomb Raider», for eksempel, forsøker å forklare spillelementene gjennom historien, i motsetning til karismatiske Nathan Drakes massemorderparadoks, ifølge Chmielarz.
Han kaller «BioShock Infinite» glimrende, men mener at det samtidig markerer slutten på en æra.
- Du har øyeblikk hvor du får smake himmelen og tenker «herregud, dette er hva spill kan være». Så blir det tatt fra deg i brorparten av spillet, hevder polakken, som synes det hyllede skytespillet dras ned av tradisjonell spilldesign.
Nå skal de gjøre sitt eget forsøk på å snu kursen.