Har lagt inn «any»-tast for å slippe forvirring rundt «press any key»

«The Hitchikers Guide to the Galaxy» i ny «drakt».

12. mars 2014 14:05

(PressFire.no): Hvis du er i tvil før du skal foreta deg noe, kan du skrive «save» og trykke enter.

– Du kan hente tilbake spillet ved å skrive «Restore» og trykke enter. Det gjør det litt mindre irriterende å bli drept helt tiden, siden du kan gå tilbake til før det skjedde, heter det i introduksjonen hos BBC.

I anledning jubileet, hvor spillet basert på Douglas Adams’ legendariske science fiction-bok fyller 30 år, har BBC nå pusset opp spillet.

Bestselgende i sin epoke

Spillet ble utviklet av Infocom – et selskap som spesialiserte seg innen tekstbaserte eventyrspill, og er kanskje mest kjent for «Zork»-serien.  De hadde imidlertid også suksess med spillet basert på «The Hitchiker’s Guide to the Galaxy»-boken.

Ifølge BBC skal det ha solgt 350 000 eksemplarer da det ble sluppet, noe som gjør det til et av de mestselgende spillene fra sin epoke.

Teksteventyret fra 1984 ble sluppet til en rekke av plattformene som var tilgjengelig på åttitallet, inkludert Apple II, Amstrad, Commodore 64, og DOS (pc).

– 

Signaliserte det postlitterære samfunnet

– Da grafikkspillene kom og datagenerasjonen glemte 500 000 år med språkevolusjon, gikk de rett i den elektroniske ekvivalenten av å slå steiner mot hverandre: pek-og-klikk-spillene. Infocom og konkurrentene resignerte og signaliserte at det postlitterære samfunnet har ankommet, heter det på nettsiden til spillet.

– Men noe rart har nå skjedd. Internettet har blitt en integrert del av livene til millioner. Folk har lært å skrive igjen, og har fått interesse for å interagere, via datamaskiner, med andre folk og innholdet.

Den nye versjonen av spillet er nå overført til et språk som hypermoderne nettlesere kan tolke (HTML5). I tillegg har BBC koblet på kommunikasjonsteknikker som Twitter, men hvor det er spillet selv som sender ut meldinger basert på hva spillerne foretar seg.

– Da vi bestemte oss å ha en enkel funksjon hvor brukeren twitrer, ville vi la spillet twitre basert på hva spilleren gjør i spillet. Det var slik spillets personlighet begynte å skinne. Dette kan vise seg å være en god eller dårlig idé, skrives det på nettsiden.

Vi legger også merke til at de har tatt seg friheten til å legge til en «any»-knapp, slik at man heldigvis slipper forvirring når man møter hindringen «press any key».

Avdøde Douglas Adams var involvert i selve utviklingen av spillet, og han var senere involvert i «Starship Titanic» et spill med betydelig mer audiovisuell tilnærming, men som også slekter på teksteventyrene. 

Du kan prøve spillet her. Gratis.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3