- Har et ekstra nivå av ødeleggelse

Vi har testet den nye «Battlefield 3»-utvidelsen.

13. mars 2012 13:59

SAN FRANCISCO (PressFire.no): Skytespillene var i fokus på Game Developers Conference (GDC) i forrige uke, da EA inviterte til avdukingen av «Medal of Honor: Warfighter».

Men det var svenske DICE som åpnet kvelden med å annonsere at det kommer mer innhold til «Battlefield 3». Kartpakken Close Quarters kommer i juni, og traileren til denne ser du nederst i saken.

Ytterligere to slike utvidelser slippes i løpet av året. Målet er å tilføre mest mulig variasjon.

Her kan du lese flere intervjuer, tester og nyheter fra GDC.

- Et annet fokus i banedesignet

Close Quarters består av fire nye kart til flerspillerdelen. Stikkordene er tettere og mer intense kamper, der vi ser nye sider fra de svenske spillskaperne som ellers har vært aller mest kjent for episke slag på større områder.

Tempoet er høyt. Støvskyen fra en gipsvegg som blir ødelagt eller fjærene fra en sofapute som har mottatt en byge, krydrer opplevelsen litt sammenlignet med «Battlefield 3»-kartene til nå.

- Vi har hatt et litt annet fokus mens vi lagde områdene i Close Quarters. Disse har tillatt oss å gå mer i detalj, pluss legge på et ekstra nivå med ødeleggelse. For eksempel i detaljer som at lamper blir knust, eller at sofaer og stoler blir skutt i stykker, sier Gustav Halling fra DICE til PressFire.

En følelse av «Mirror’s Edge»

Kontrastene mellom de røde stolene og bordlampene i samme farge, gir en «Mirror’s Edge»-følelse når det gjelder utseendet - også dette et spill som DICE står bak.

Halling, som har vært med på å designe disse områdene, mener noe av detaljrikdommen stammer nettopp fra lyseffektene. Noen overflater kaster skygger, eller gir deg som spiller en «ny» følelse av «Battlefield 3».

- Det er flere detaljer av lys og refleksjoner i veggene. Det er kanskje litt uvant i «Battlefield»-sammenheng, men det har vært moro for oss som har jobbet med å lage disse kartene.

Graden av ødeleggelse på detaljnivå kan også åpne opp for at du kan lage noen snarveier, om du syns en lettvegg eller dør egentlig bare står i veien. Resultatet kan bli at det blir liggende mye skrot og knust glass etter deg.

Kamper i stridsvogner før årsskiftet

Close Quarters blir den andre utvidelsen til fjorårets skytespill, etter Back to Karkand som kom før jul. Den tredje, kalt Armored Kill, kommer til høsten og vil by på de største kartene til nå.

I Armored Kill er fokuset på kamper med stridsvogner og andre militære kjøretøy.

Året rundes av med End Game. En utvidelse som vi foreløpig ikke vet mye om. DICE hintet imidlertid om at det venter en kunngjøring av denne på sommerens E3, der flere detaljer om End Game vil bli avslørt.

Close Quarters er ikke bundet til et bestemt geografisk sted, forteller Gustav Halling oss, selv om vi fikk følelsen av å være i Midt-Østen ved å titte ut av vinduer eller over rekkverk de få gangene en får nyte friluft i løpet av akkurat dette kartet, Ziba Tower.

- Dette kan være inspirert av noen områder fra «Battlefield 3», men vi har ikke basert disse kartene på en konkret by eller et spesifikt område. Det handler egentlig mest om kartene, og der du kanskje bare skal få en følelse av hvor i verden du er, sier Halling til PressFire. 

 

«Battlefield 3»-utvidelsen Close Quarters slippes i juni, og vil koste omtrent hundre kroner. Ingen datoer er så langt offentliggjort fra EA rundt disse til sammen tre nye pakkene som kommer i år, men denne traileren avslører at PlayStation 3 får kloa i Close Quarters én uke før alle andre.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3