Har du tre actionglade venner og sans for humor?

Da er du midt i målgruppa for «Ratchet & Clank»-skapernes «Fuse».

12. september 2012 15:59

(PressFire.no): Siden sist sommer har vi visst at erfarne Insomniac Games jobber med et samarbeidsbasert skytespill, som nylig ble omdøpt fra «Overstrike» til «Fuse».

Men det er først nå EA og spillstudioet løfter duken av storprosjektet, og viser hva Xbox 360- og PlayStation 3-eiere kan slå klørne i neste mars.

En pressemelding fra utgiverne avslører at de jobber med en historiedrevet firespilleropplevelse med «sinnssyke våpendesign» og «en god dose humor».

Kniver om romvesenteknologi

«Fuse» forteller historien om de fire spesialsoldatene i gruppa Overstrike 9. De beskytter den energirike romvesenteknologien som har gitt spillet sitt navn.

Ressursen brukes blant annet i våpenlaging, noe som får det til å renne i munnen på den paramilitære organisasjonen Raven.

Kalaset er i utgangspunktet bygd rundt samarbeid blant fire spillere, som velger mellom hver sin figur og rolle.

Enslige spillere skal likevel kunne utforske firspannet med en spesiell funksjon som lar deg sprette fra ett perspektiv til et annet. Actionfesten belønnes med poeng etter hvor godt man samarbeider og yter, og disse kan gjeninvesteres i nye triks, egenskaper og våpen.

De kan komme godt med når man flakser fra ørkenanlegg til undervannsbaser, via både øyer og fjelltopper - i India såvel som Alpene.

Fire fremtidsmusketerer

Insomniac Games' kreativitet skal ha fått utløp i spillets våpensystemer, ifølge Polygon, som har prøvekjørt «Fuse» og det usannsynlige arsenalet.

De fikk blant annet ta en titt på «Magshield», det viktigste verktøyet til hovedpersonen Dalton og en angrepsrifle som kan lage ugjennomtrengelige kraftskjold både foran seg og på avstand.

Heltinnen Naya har en annen finurlig medhjelper i «Warp Rifle»-våpenet, som pensler fiender med antimaterie.

Om flere står sammen, skal det starte synergieffekter som gjør henne til en spesialist på områdeangrep. Hun kan også luske seg av gårde med evnen til å bli nær usynlig.

«Izzy», det andre kvinnelige medlemmet av gjengen, håndterer et haglelignende våpen som fryser og kvester fiender, samtidig som det kan helberede de andre i Overstrike-gruppa.

Det siste tilskuddet til spesialstyrken, Jacob Kimble, en en eks-politimann med presisjonsskyting som viktigste egenskap. Rifla hans kan for eksempel skru kuler rundt dekning.

Rollespillaktige roller

«Fuse» flagger høyt med en rollespillaktig gruppeinndeling, hvor de ulike personene har klart definerte styrker, ikke ulikt skytespill som «Borderlands» og «Brink».

Da det først ble vist, hadde spillet en adskillig mer tegneserieaktig stil. Den har Insomniac, som også lager de fargerike plattformspillene i «Rachet & Clank»-serien, gått bort fra.

- Vi startet med en karikert stil, men det føltes aldri som om du hadde særlig mye på spill. Du kunne ikke ta noen seriøst, forklarer kreativ sjef Brian Allgeier til Polygon.

«Fuse» begynte faktisk som et rent snikespill for fire samarbeidslystne venner, men det var også en yndlingsidé de måtte avlive. 

- Etter at vi gikk i en mørkere, mindre tegneserielignende retning, kunne vi gjøre mer absurd eksperimentering med våpnene. Vi kunne gjøre dem mer brutale, og oppdaget at moroa ligger i de umiddelbare kampene, er studiosjef Ted Prices syn på saken.

«Fuse» utgis til Xbox 360 og PlayStation 3 i mars 2013.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3