Har PSP-oppfølgeren noen sjanse mot dagens mobiler?

Nøkkelen ligger i spillene.

3. juni 2011 22:36

LONDON (PressFire.no): Før jul i år kommer Sony med en helt ny håndholdt spillmaskin, arvtakeren til den aldrende PlayStation Portable. Foreløpig kalles den nye maskinen NGP – next generation portable – men navnet blir mest sannsynlig endret til noe annet allerede neste uke, under E3-spillmessen.

Det lokkes med en langt bedre skjerm, berøringsfølsom forside og bakside, mye kraftigere innmat og ikke minst to tommelstikker i stedet for PSPs ene.



Dagbladet FREDAG og PressFire var nylig i London for å prøve NGP med egne hender, som de første her i landet. Førsteinntrykket av maskinen er at Sony leverer akkurat som lovet, maskinen oppleves som nettopp en nestegenerasjons PSP. Det skulle vel egentlig bare mangle, Sony klarer stort sett å levere på teknologisiden (med hederlige, nettverksrelaterte unntak).

- Lanserer en spillmaskin som skiller seg kraftig fra konkurrentene

Det store spørsmålet er hvorvidt en rendyrket spillmaskin har livets rett i en hverdag som i stor grad preges av superavanserte smarttelefoner og grisebillige apps.

- Når vi lanserer en maskin som NGP, må vi må være veldig obs på konkurranselandskapet. Vi kan vel alle enes om at landskapet når NGP nå slippes er veldig annerledes enn da vi slapp PSP. Vi må sørge for at vi har en spillmaskin som skiller seg kraftig fra hva de andre konkurrentene kan by på, forteller Michael Denny, europasjef for Sonys spillstudio.

Det å skille seg ut er nøkkelordet. Da Nintendo tidligere i år lanserte sin 3DS, var det med et stort trykk på 3D-mulighetene. Flere spillkjeder rapporterer nå at salget har gått langt saktere enn forventet, noe som er svært uvanlig når vi snakker om et håndholdt Nintendo-produkt som tradisjonelt selger som hakka møkk. At det ennå ikke er sluppet noen spill man bare må ha til maskinen, kan kanskje være noe av grunnen.

Mer alvorlig er det nok at folk er blitt vant til å kunne spille vel så avanserte spill på mobilen de alltid bærer med seg. Til en brøkdel av prisen. Flere av spillene vi fikk se til NGP var av det lettere slaget, som «Little Deviants» – en samling minispill som skal lære folk å mestre NGPs nye funksjoner.

Det er neppe disse spillene som alene gir NGP livets rett, uansett hvor underholdende de er. Små, ukompliserte spill kan rett og slett ikke lenger selges dyrt, nå som folk er blitt vant til billige og bra spill på mobiler og nettbrett. Har du allerede en slik dings, og bare er interessert i enkle spillopplevelser, vil du neppe gidde å bla opp flere tusenlapper for en NGP.

- Vil kunne appellere til kjernespillere

Spill som «Uncharted: Golden Abyss», derimot, gjør det hele mer interessant. Her får du en opplevelse som minner mer om det man kan forvente av et PS3-spill enn av et håndholdt spill. Til tross for at Nintendo i mange år har gitt oss svært dype, håndholdte opplevelser med for eksempel «Zelda»-serien, er det noe eget ved å kunne dykke inn i en detaljrik spillverden med sylskarp grafikk på en håndholdt.

Michael Denny understreker at de sikter etter en bred målgruppe med NGP, og at maskinens mange funksjoner vil gjøre småspill interessante. Han legger likevel ikke skjul på at Sony håper at maskinen også skal slå godt an hos dem som ønsker noe mer enn bare mobilspill:



- Jeg er enig i at NGP vil kunne appellere til kjernespillere, og bringe mange av disse tilbake til bærbar spilling. Jeg tror at vi med visse NGP-spill, som «Uncharted», kan by på dypere, rikere, mer involverende og kvalitetsrike opplevelser som du ikke kan få på noen andre håndholdte maskiner, sier Denny.

Å spille på en NGP kan sammenliknes med å spille med den klassiske PS3-håndkontrolleren. Det er ikke kompromisset noe på kontrollene, noe som er spesielt viktig for dem som er opptatt av «ekte» spillopplevelser – slike man er vant til å finne på de større konsollene.

Det er her jeg håper at Sony vil kjenne sin besøkelsestid. Jo flere spillutviklere som lanserer påkostede spill til maskinen, dess større er sjansen for at maskinen blir noe du nettopp må ha for ikke å gå glipp av noe essensielt.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3