– Han ba oss om å klone spillet deres og utgi det før dere

«Candy Crush Saga»-studioet er i nytt uvær.

25. januar 2014 17:00

(PressFire.no): Den svenske nettspillmastodonten King har vært bransjens store samtaleemne den siste uka, etter at de forsøkte å sikre seg enerett på ordene «candy» og «saga» i spilløyemed.

Varemerkespliden har endt opp i oppfordringer til boikott og sterk kritikk av spillselskapet, som har erklært at de simpelthen vil verne om håndverket sitt.

Nå ser det ut til at «Candy Crush Saga»-gjengen igjen må ut i haglbygene, etter beskyldninger om at de bevisst kopierte spillet til tidligere samarbeidspartnere. Påstandene kommer fra Matthew Cox i indiestudioet Stolen Goose.

Ble tipset av venner

De var etter sigende i samtaler med King om en distribusjonsavtale for spillet «Scamperghost», men skal ha trukket seg da de fikk et bedre tilbud fra et annet selskap.

– Vi takket King for at de vurderte spillet vårt og takket høflig for oss. De svarte med å lage en direkte klone av spillet vårt, skriver Cox i bloggen sin.

Videre hevder han at King hadde planer om å utgi sin versjon av småspillet før Stolen Goose, men at utviklerduoen ble tipset om påfunnet og kjappet seg å utgi sitt spill.

Spillskaperen underbygger kritikken med en angivelig epostutveksling med Lars Jörnow i ledergruppen hos King, hvor sistnevnte forklarer hvorfor de omfavnet svært lignende «Pac Avoid».

– De ba oss klone det

Konflikten tilspisser seg av at «Pac-Avoid»-skaperne selv skal ha innrømt at den omstridte King-lederen selv hyret dem inn for å lage en regelrett klone av «Scamperghost».

– Unnskyld for at vi klonet spillet deres for Lars fra King.com, skal Matt Porter, den ene halvdelen av utvikleren EpicShadow, ha åpnet en epost til de forsmådde spillskaperne.

De ble visstnok fortalt at Stolen Goose hadde signert en kontrakt med King, som de brøt fordi de fikk et bedre tilbud et annet sted, og tok kontakt med dem for å høre deres historie.

– [Lars] ba oss klone spillet snarest, og ville til og med komme dere i forkjøpet, står det i eposten som siteres.


Dobbelmoral?

Konflikten skal ha funnet sted i 2009, da de to spillene ble sluppet i nettleseren for første gang, og Matthew Cox trekker den fram igjen for å understreke en dobbelmoral hos King.

– At de bruker «Pac»-navnet fra Namcos «Pac-Man»-serie er akkurat den samme oppførselen som de vil bremse med «Candy»-varemerket, slår han fast.

Vi konfronterte King med påstandene og deres autentisitet, og fikk følgende svar fra en talsperson hos selskapet.

– King kloner ikke andres spill, og gjør de nødvendige grep for å verne opp varemerkene våre på en rimelig og rettferdig måte. Før vi lanserer et spill, sjekker vi markedet og varemerkeregisteret for å forsikre oss om at vi ikke krenker andres åndsverk.

– For å fjerne enhver tvil så har vi tatt ned det aktuelle spillet, som ble lagd av en tredjepart for fem år siden.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3