«Guild Wars 2» vil innta eSport-scenen

- Målet er å bli best.

9. juni 2013 18:42

(PressFire.no): ArenaNet utvider player-versus-player-mulighetene (PvP) i onlinerollespillgiganten «Guild Wars 2» for å kunne leke med de store aktørene i eSport-verdenen.

Det snart et år gamle «Guild Wars 2» kom som forventet pakket fullt med et stort og intrikat PvP og world-versus-world (WvW) system, som tillater servere å kjempe mot hverandre, så vel som mindre lag. 

- Doblet over natten

- Fra begynnelsen av hadde vi ikke riktig alt på plass for å gjøre PvP helt suksessfullt, sa Colin Johansson til Polygon.

- Men vi kommer til det punket akkurat nå hvor ting faller på plass. Som et resultat av tiden vi behøvde til å skape dette aspektet av spillet, har vi ikke hatt muligheten enda til å vokse inn i den store eSport-scenen, forklarer han.

Det var ikke før et halvt år etter at spillet ble sluppet at PvP virkelig slo an, sier Colin til spillsiden.

- I januar begynte vi å gjøre forandringer angående tilgjengelighet, gjøre PvP mer åpen for konkurransesugne spillere. Vi slapp en oppdatering og mengden spillere i PvP ble doblet så å si over natten.

Bygger opp rundt kampene

Det er ikke bare selve kampene som må fungere feilfritt for at et spill virkelig skal kunne fungere på konkurransenivå.

ArenaNet utvikler systemet på tre nivåer: muligheten til å tilpasse egne områder, og tilby spillerne å bruke egne servere til PvP.

- Det vil tillate spillerne å sette sine egne mål for hvordan PvP blir spilt. De kan gjøre serverne passordbeskyttet, og de kan skape turneringer eller ha lagtreninger og oppvarminger, forklarte Colin.

Sist men ikke minst vil utviklerne skape et støtteapparat for kommentatorer, der de kan spille inn videosnutter, teleportere rundt med kameraet og kommentere live.

Interessen er stor

- Vårt mål er at «Guild Wars 2» skal bli det beste MMO-et på PvP, og vi føler det virkelig er en åpning for PvP i eSport nå, spesielt MMO-er.

- Det er virkelig ikke noen andre som fyller det behovet akkurat nå, mener Colin.

- Vi blir hele tiden bombardert av «League of Legends»- og «StarCraft»-spillere som sier at de vil spille spillet vårt på konkurransenivå, men at støtteapparatet ikke finnes.

- Vi ser god respons hos samfunnet angående dette, vi må bare få bitene på plass og virkelig prøve bli en stor del av eSport-miljøet, fortalte Colin.

«Guild Wars 2» ble sluppet i september i fjor, og vår anmelder rullet en femmer i spillets favør. Spillets første utvidelse er for tiden under utvikling, men det er fortsatt ingen informasjon om når denne blir sluppet. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3